We zijn in Reykjavik

13 juli 2007, 17.00 uur

We zijn zojuist in Reykjavik aangekomen en liggen afgemeerd, naast de Lyra van Herman Marres en Rian de Jong, aan de steiger voor bezoekende zeiljachten. Herman en Rian stonden voor ons klaar toen we binnen voeren om 15.05 uur plaatselijke tijd (=UTC). Begeleid met luid getoeter uit hun scheepshoorn en met een "welkom in Reykjavik biertje" was het weerzien heel hartelijk. We hadden een prachtige overtocht vanaf Vestmannaeyjar naar hier.  We gaan nu eerst de boot opruimen. We hebben hier een netwerk waarmee vanachter onze eigen kaarten tafel op het internet kunnen komen. Dus ook maar snel een berichtje over onze goede aankomst op de site gezet. We werden prompt voor het avondeten, dat o.a. bestond uit  walvisvlees, op de Lyra uitgenodigd. Te veel filosoferen over de (veel te) grote hoeveelheid ijs bij Groenland deden we nog maar niet. Het is hier op de steiger echter wel de talk of the town.  Iedereen ligt te wachten. In de komende dagen gaan we maar eens langs het meteorologisch instituut hier, om een opinie van de experts op te halen.

Robert & Michiel

12 juli 2007

Op donderdag zijn we weer weg gevaren van het eiland Heimay van de groep Vestmannaeyjar. 's Ochtends keken we eerst naar een indrukwekkende documentaire film over de vulkaan uitbarsting van 1973. Eens te meer indrukwekkend omdat we het hier, de dag er voor, allemaal met eigen ogen gezien hebben. Vestmannaeyjar is een plaats om naar toe te gaan, in meer dan één opzicht. Het was prachtig weer en met een matige ZO wind gingen we onder genaker met een vaartje van 6 knopen naar het Westen. In de 24 uur dat we onderweg waren, draaide de wind de hele klok rond. Omstreeks middernacht zagen we boven de zuidkust van IJsland een prachtig spel van kleuren, silhouetten van de vulkanen, en wolken. Het wordt hier. zeker op zee, 's nachts niet donker. Op de ZW punt van IJsland zagen we een heleboel rookpluimen opstijgen uit de geisers. Het bleef maar prachtig weer en om 15.05 UT liepen we Reykjavik binnen. We wisten dat Herman en Rian er lagen, maar het was een mooi moment toen we hen zwaaiend op de steiger zagen staan. Later op de avond wandelden we door de moderne en welvarende stad. Die welvaart is echter tanend, want de economie hier hangt nagenoeg geheel af van de visindustrie, maar die ligt vrijwel stil, nadat de zee geheel leeg gevist werd door Russen, Portugezen en Japanners en, niet te vergeten, door de IJslanders zelf.