Hawk Channel (Florida Keys)

10 januari 2008, 95.30 lokale tijd

Vannacht zeilen we langs de buitenkant van de Florida Keys, door het Hawk Channel op een ZW koers. Gisteren voeren we van Key Biscayne naar Key Largo, maar toen we eenmaal voor Key Largo lagen was het er veel te ondiep en wachten op hoog water had geen zin, omdat de vloed misschien niet eens hoog genoeg zou zijn en we in het donker de haven niet mochten invaren. We hadden geen zin in al die tralala. We legden ons anker iets verderop naast Rodriguez Key en zagen een prachtige zonsondergang tijdens ons avondmaal met spaghetti en ham. Na een paar uur slapen hebben we om 1 uur 's nachts het anker weer opgehaald en zijn door gevaren met bestemming Marathon op Vaca Key. Deze Key heeft in Boot Harbor een lagoon met, hopelijk ook voor ons, voldoende diepte. Boot Harbour is een ontmoetingsplaats voor oceaan zeilers en veel boaters uit het noorden gebruiken de lagoon om er te overwinteren.

Tussen de Florida Keys door kunnen wij met de Pas de Deux niet varen. De maximale diepgang is 1,50 meter en wij zijn nog 2 voet (totaal 210 cm) dieper. De Keys worden aan de oceaan kant bescherm door een rif. Buiten het rif loopt de Golfstroom met een snelheid van 2,5 tot 3 knopen in NO richting. Tussen het oceaan rif en de Florida Keys staat wel voldoende water in het Hawk Channel dat loopt van Miami tot en met Key West, zonder tegenstroom van de Golfstroom. Goed bebakend en rustig water, maar je kunt bijna nergens ankeren en de havens en passages naar binnen zijn, met een paar uitzonderingen bijna allemaal te ondiep.

Ons nachtelijk zeiltochtje is echter prachtig. Windje schuin van achteren en een prachtige sterrenhemel. De hemel begint in het Oosten lichter te worden. Over niet al te lang komt de zon weer op. Zal eens gaan kijken of dat weer een paar mooie plaatjes voor in het fotoalbum kan opleveren. Het ga jullie goed. Met ons gaat het best.

Marathon, Boot Key Harbour. 10:00 AM (EST)

10 januari 2008

om 09.50 uur lokale tijd lagen wij vast aan mooring bal S9 van Boot Key Harbour. We hadden geen problemen met de waterdiepte en de nachtelijke tocht hier naar toe ging vlekkeloos, incl. de prachtige zonsopgang (een explosie van zonlicht). Het is hier weliswaar een beetje vol met andere boten, maar het ziet er leuk uit.

Vanmiddag huurden we twee fietsen om Marathon, dat op Vaca Key ligt, te verkennen. We zagen veel palmbomen. We fietsten op de langste brug ter wereld, de 7 mile bridge en we bezochten een Tiki bar aan een van de privé stranden. De reiger die naast de brug op ons zat te wachten liet zich willig fotograferen.