22 en 23 april

23 april 2011, 04:40 uur BST, Lyme Bay

Ik geloofde hem eerst niet, maar hij heeft het in het log geschreven en dan moet het waar zijn. Vanochtend om 05:05 BST in Lyme Bay, 4 dolfijnen om de boot. Maar, foto's ho maar. Komt nog wel.

Vannacht rond 02:00 in een kraakheldere nacht, passeerden we de vuurtoren op de punt van Portland Bill. Vlak onder de wal en precies op de wisseling van het tij. Naar de Bill toe kregen we het tij al mee. Aan de andere kant stond het nog tegen. Het blijft een bijzondere plek. Op een of andere manier zijn we daar altijd in het stikke donker, bijgelicht door de vuurtoren die enkele 10-tallen meters boven je staat te zwaaien.

We zijn nog 13 mijl van de Mew Stone, de eerste aanloop ton van de River Dart. Dat wordt weer ontbijt bij Alfresco!

Michiel en Joost

vrijdag 22 april 2011 11:00 uur onze positie: Nab Tower ten Oosten van het Isle of Wight

Ons Paasweekend is vandaag, op goede vrijdag, goed begonnen met het aansnijden van de Paas cake die we woensdag avond van het Dames gig team uit de Vliegende Hollander hebben gekregen. De Paaseitjes uit hun verrassingsdoos dienen om 's nachts degeen die op wacht is uit de slaap te houden. Gisteren avond bereikten we ter hoogte van Folkstone de Engelse kust nog voor donker.

De oversteek van de shipping lane was spectaculair. Met een ONO wind 4 à 5 in de spinaker vlogen we met soms 8,5 knoop naar de overkant. Bij lichtschip Varne moest de spi er af, want een heel eskader van snel varende vrachtschepen belemmerde ons om in een keer naar de andere kant te komen. Een maal daar kakte de wind er al snel weer uit en werden we weer een motorboot.

Het is deze tocht  halen en brengen met de wind. Soms kan de spi er op en lopen we lekker op ons volgende waypoint af, maar 3/4 van de tijd komt de motor er bij omdat de zeilen het dan gewoon niet willen doen.

Bij de Royal Sovereign kregen we twee keer een valwind van 20 knopen te verwerken, die nagenoeg recht van voren kwam. Daar hadden we dus ook al niets aan.

Maar te klagen hebben we niets. Veel zon op onze bol. 's nacht een jekkie als het fris wordt, maar het blijft aangenaam en al vijf keer mooi gekookt.

Straks het eind van de middag lopen we Yarmouth binnen, voor een korte pit stop, om zowel diesel als Engelse ponden te tanken. Vannacht gaan we rond de Bill of Portland. Jullie slapen dan en wij ook, zij het voor de helft en omstebeurt. Morgen Dartmouth waar Kevin en Clare ons verwachten. Diner voor vier op  de PdD is al geregeld. In ruil mogen we weer bij Kevin douchen en scheren.