30 mijl voor Cadiz

17 mei 2011, 05:45 UTC

We hadden een zware nacht op zee. De wind was stevig en recht op de neus, maar de golfslag was de nekslag. Golven van 2 tot 3,5 meter (in de praktijk betekent dat er ook golven tegen kwamen van 4 à 5 meter). En die golfslag, deining, swell, give it a name, stopt je totaal af. Sturen op de automaat ging niet meer, dus alles met de hand. Gisteren besloten we om in één keer naar Cadiz te varen. We waren eerst van plan om naar Vila Real de Santo Antonio te gaan, maar het tij was ons niet goed gezind en er ligt een zandbank voor de deur waar we alleen met vloed overheen kunnen. Het was "maar" 88 mijl naar Cadiz en dat moest te doen zijn in een lange nacht. Dat viel ernstig tegen. Het schoot niet op. Daar kwam een permanente windstroom van 0,5 tot 1,0 knoop, tegen, nog bij. We maakten een lange slag naar het Oosten om aan de verschrikkelijke deining te ontkomen en dat lukte voor de (olie-)haven van Mazagon, waar de deining af nam, de wind minder werd en even later ook nog naar het Oosten kromp. 'T zal even duren, maar we komen er wel en Cadiz ligt op spuugafstand van Rota, waar we morgen willen zijn.

De rest van dit verhaal gaat over onze prachtige avonturen op Ilha da Culatra en in Olhão. Zondag liepen we meer dan 15 km over het eiland, door de natuur, langs het strand, door slenken, over duinen en door de drie kleine nederzettingen die er zijn. Ook Joost gaat zich de belofte doen om hier ooit terug te komen. Dit jaar verdwaalden we niet, konden ons bootje gemakkelijk terug vinden en waren we ruim op tijd terug aan boord om nog anker op te gaan en 5 mijl naar het Noorden te varen door de slikken, scheren en slenken naar Olhão, waar we een zeer aansprekend Jazz café vonden, met een live optredend jazz trio, met zangeres en met voortreffelijke tapas. Een aantal goedsmakende biertje en tapas later, rolden we onze kooien in, met pijnlijke benen en zwevende hoofden. Wat een dag.

's Ochtends door de grote openbare overdekte vismarkt en groent en fruit markt (annex vleesmarkt) gezworven, ons verbaasd afvragend waarom de kwaliteit en variëteit die hier geboden wordt niet in agrarisch Nederland te koop is. Kopje koffie in de zon en vertrek om 11.00 uur uit dit prachtige gebied. We vertrokken toen de vloedstroom al liep en we tussen de pieren bij het verlaten van Ilha da Culatra een spectaculaire zeegang kregen met binnen de pieren een kolkend getij en buiten een ocean swell met golven van 4 meter hoog. We maakten een filmpje van ons vertrek.

Helaas iets te laat in de almanak en de getijdentafels gekeken, waardoor we helemaal niet naar Vila Real de Santo Antonio zijn gegaan. De rest van het verhaal staat hier boven.

Joost ligt in zijn kooi slaap in te halen. Ik heb dat zojuist gedaan. Lust je nog golfjes? Op de Navtex lazen we dat een aantal havens (o.a. Lagos en Albufeira) achter ons werden gesloten i.v.m. de zeegang voor de ingang. Straks Cadiz.