Het lijkt wel herfst op Mallorca

24 juli 12011

We schreven al een paar maal dat het weer van de Middellandse Zee voor ons een paar verrassingen in petto had, maar vandaag slaat alles. We willen naar Porto Colom ruim 42 mijl van Palma aan de ZO kant van Mallorca. Het begint goed. Half bewolkt, niet meer zo stervens heet en een mooi lopende wind, die ons onder grootzeil en met een uitgeboomde Yanke de baai uitbrengt. Boven de bergen aan de NW kant van Mallorca beginnen donkere wolken zich samen te pakken, maar we maken ons niet al te veel zorgen, want dat is geen abnormaal verschijnsel.. Maar om 10.00 uur 's ochtends is dat wel abnormaal. Dat blijkt een uurtje later als we net ten Noorden van de Islas Cabreras voor de haven van La Rapita langs varen. Een enorme stortbui ontlaadt zich. Het regent zo hard dat we geen 50 m meer kunnen kijken. Er is hier allerlei kleine en grote scheepvaart, dus radar en AIS aan en onze blik gefixeerd op de schermen. Buiten kun je niets zien. De zware regen duurt bijna drie kwartier en gaat daarna over in lichte regen. We kunnen weer een horizon zien en uit de nevel zien we ook Punta Salinas, de zuidelijkste punt van Mallorca, tevoorschijn komen. De wind is gedraaid naar het NO en de laatste 14 mijl zijn pal in de wind. Dat is niet zo erg, want het is mooi zeilweer, weliswaar regenachtig en koud (het is buiten nog geen 20 graden en we zitten in onze regenpakken), maar de wind is voorspeld gaan te draaien naar het ZO en dan wordt het bezeild. Dat doet die wind echter pas als we om 17:30 Porto Colom binnen varen. Toch nog snel gedaan, ondanks een lang kruisrak, waardoor we 48,4 mijl hebben afgelegd.

Ik heb meerdere tropische regenbuien mee gemaakt, maar dit was toch weer een aparte ervaring. Zo veel water in een keer naar beneden en zo lang durig had ik nog nooit mee gemaakt. Dat de zee hier snel aanschiet als de wind een beetje begint op te pijpen, daar zijn we nu wel aan gewend, maar we zijn zo langzamerhand wel klaar met de windrichting NO.

Porto Colom is een idylle. Grote baai achter een indrukwekkende vuurtoren. Veel schepen voor anker. Heel goede ankergrond en op de achtegrond langs de oevers van de baai de waterfronten van twee kleine dorpen met oude gevels die deze baai iets gezelligs geven. We liggen prima, we zijn tevreden en gaan vanavond mooi koken aan boord. Het weerbericht voor morgen belooft ons weinig wind, mooi weer en jawel, niet meer zo warm; op weg naar Menorca.