Malta

Vervolg van zondag 24 augustus 2011

Door de goede voortgang krijg ik om 15:10 uur Gozo, het kleine eiland ten NO van Malta, in zicht. Helaas valt de wind weer weg en moet de gennaker weer terug in de zak. Het wordt weer motorzeilen, want met Piet Kok heb ik afgesproken dat ik voor donker in de Msida Marina op Malta zal zijn. Op 1 mijl voor de ingang van de Marsamxett inham (i.e. het water ten N van Valetta) meld ik mij telefonisch bij Piet Kok. Piet staat al klaar op de breakwater van de Marina en roept mij een enthousiast welkom toe en geeft mij K-14 als mijn voorlopige ligplaats aan. Even later maken wij kennis in de kuip van de Pas de Deux. Dar is leuk want ik had veel over hem gehoord als de hoeder op Malta voor menig Nederlands schip. Het is 19:15 uur en de Pas de Deux ligt in Ta'Xbiex, Msida Marina met de Maltese gasten vlag in het want aan stuurboord. Weer een mijlpaal bereikt.

De volgende dag is het maandag en ik heb nog anderhalve dag voordat Jan Dalhuisen aankomt. Da's maar goed ook, want er valt nog al wat te klussen en te regelen. Voor de laundry heb ik twee machine ladingen met wasgoed. Ik heb een plaatselijke zeilmaker nodig om een nieuwe rits in de hoes van het grootzeil te zetten. Auto huren. Voorraden aanvullen bij de Supermarkt. Binnen en buiten krijgt de boot een flinke schrobbeurt met water en zeep. Inchecken bij de Marina en regelen dat we een paar dagen willen blijven. Nieuwe dieselolie (uit een tankauto op de kant). Filters schoon maken en vervangen. Enzovoort. Dankzij Piet Kok, die overal een snel en pasklaar antwoord op heeft, gaat alles heel vlot en kan ik 's middags al (met de auto met het stuur rechts) naar Valetta rijden, om dat te verkennen en bij het Tourist Office uit te vinden "what to do in Malta". Alles gaat goed, behalve dat ik, meer dan eens, hopeloos de weg kwijt raak, maar dat is schijnbaar de enige manier voor nieuwkomers om Malta te leren kennen. Ze rijden niet alleen zoals in Engeland, maar ook alles is éénrichting verkeer. Je komt dus wel overal, maar terug ho maar. Valetta is heel bijzonder. Een schiereiland tussen Marsamxett en Great Harbour dat tot op de laatste vierkante centimeter is volgebouwd. Veel prachtige oude kerken en cathedralen, maar vooral veel forten, kazematten en andere voormalige militaire kenmerken, die de belangrijke positie die Malta in de geschiedenis van dit deel van de wereld heeft gespeeld, nog steeds demonstreren.

Op dinsdag komt jan om 4 uur 's middags met een uur vertraging met een brede lach op zijn gezicht door de deur van de Arrivals op het vleigveld van Malta. Zijn vertraging geeft mij de gelegenheid om een flinke hoeveelheid foto's op de Pas de Deux website te zetten, want in de koffieshop is een internet verbinding beschikbaar. In mijn laptop staan veel foto's klaar om up te loaden en dat lukt ook. Weer een zorgje minder. Op de terugweg verdwalen we weer hopeloos met de auto, maar ik doe net of ik Malta al heel goed ken, maar ik faal hopeloos. Na twee uren vinden de boot en Jan kan zijn kwartier aan boord maken. We eten 's avonds op de plaatselijke Royal YC. De keuken is is goed, het eten smaakt uitstekend, maar de sfeer op de RMYC kan niet tippen aan die op de Sociëteit van de KNZ&RV in Muiden, noch aan die op woensdagavonden in de soos van de HRV Cornelis Tromp. Zelf hebben we het prima naar onze zin.

Morgen beginnen onze meer toeristische uitstapjes op Malta.

Michiel en Jan.