Odessa

Odessa Yacht Club, 16 juli 2012
46 gr 29,6' Noord en 030 gr 44,9' Oost

Eergisteren zijn we hier aangekomen na een lange etappe door de nacht van 13/14 juli vanaf Djarilgan Island. Het werd nog even heel spannend, maar daarover hieronder meer.
Op vrijdag de 13e (hoe bedenk je het) namen we met enige weemoed afscheid van onze mooie ankerplaats bij de Oostelijke punt van het eiland. We lagen hier twee dagen prinsheerlijk. We wandelden dwars over het eiland door het hoge gras, vonden daar sporen van waarschijnlijk elanden, of een ander soort grote herten. Dronken uit het water van de natuurlijke bron die aan het strand vrijelijk de natuurlijk in loopt. 's avonds zou de wind gaan draaien, nadat we alle dagen hiervoor een W-wind, dus tegen, hadden.

Om 17:00 trokken we ons anker uit de bodem, na een uitgebreide lunch en goed voorbereid voor een lange etappe van 120 mijl naar Odessa. De motor startte wat moeizaam, maar daar besteedden we toen nog niet veel aandacht aan. Toen het donker werd draaide de wind naar het NO en werd het een prachtige zeilnacht, volkomen heldere hemel met een duidelijk zichtbare melkweg boven ons. Bij het ontbijt om 07:30 was de wind nog verder geruimd naar het O en kon de Spi er op. Dat completeerde het feestje en we waren al aan het kijken hoe de windverwachting was, om eventueel nog een ankerstop te maken bij de vuurtoren van Tendrov's Kyi, de zanderige landtong aan de andere kant van het 100+ km strand waar we langs voeren. Maar de wind viel weg. Spi er af en we wilden verder op de motor. Maar dat ging helemaal niet. De start motor gaf een paar, goed bedoelde, zuchten, maar zonder enig resultaat. Conclusie: en geen wind en geen motor meer en nog 40 mijl te gaan naar Odessa. Gelukkig kan ik op de PdD de accu's parallel schakelen en zo kregen we de motor toch aan de praat en kwamen we om 16:00 de haven van Odessa binnen bij de Vorontskyi vuurtoren. Goed te merken dat Odessa een grote internationale zeehaven is. Marifoon verkeer gewoon in het Engels, efficient, behulpzaam en vriendelijk. Wat een verademing. Op de steiger stond een hele ploeg voor ons klaar, havenmesster, immigration, Yacht Club management en nog een handvol mensen, die ons allemaal wisten te vertellen hoe en waar we ons startprobleem konden oplossen. We hadden daar bij binnenkomst, voor de zekerheid, maar melding van gedaan en dat hielp.

Het inklaren verliep vlot en we maakten meteen een wandeling omhoog over de 192 treden van de Potemkin Steps. Odessa is een bruisende stad. Heel internationaal, veel historie, prachtig van aanzien en er is veel te doen. We waren wel een beetje moe na alle opwinding van de dag (en toch ook een beetje weinig slaap). Er waren zo veel afspraken over de reparatie van de motor gemaakt, dat ik het overzicht kwijt raakte. We vielen in slaap. Morgen zien we wel verder. Het bleek dat er op de haven twee min of meer rivaliserende partijen zijn Het vroegere management team en het nieuwe management team. Allebei proberen ze hun invloed op de liggers in de haven te handhaven en daar aan te verdienen. Net voordat we in de macht van de verkeerde groep naar de stad zouden gaan, werden we gewaarschuwd door Denis (Spreek uit als Dennis), schipper van een groot motorjacht naast ons. "Geef je niet aan hen over, want wat er moet gebeuren kunnen we best zelf en kost dan de helft of minder". Dennis had inmiddels zelf onze startaccu al getest. De diagnose was  helder en duidelijk. Die accu doet het niet meer, te oud en ook geheel versleten. Dennis vond snel de winkel waar ze precies dezelfde accu, die versleten bleek te zijn, verkochten. Zelfde merk, zelfde capaciteit, zelfde afmetingen. Geweldig aardige kerel, die ons met zijn eigen auto rond reed en ons ook als een vriendendienst naar de grootste, de beste en goedkoopste supermarkt in Odessa bracht. Hij wilde er absoluut niets voor hebben, anders dan dat we moesten beloven om hem te begeleiden als hij ooit naar Nederland komt. Juist verre vrienden zijn belangrijke mensen vooral als je goede buur zo ver weg is. Eind goed al goed en om 14:00 uur liep de motor weer, gestart op de nieuwe accu, laadstroom helemaal OK op 14,3 v.

Michiel en Frouk