14 - 18 augustus Solo door de Dodecanese

14 aug. 2012 Samos Marina
37 graden 41,4' Noord en 026 graden 57,3' Oost

Wouter zijn taxi, die we gisteren avond nog bij het Marina office hebben besteld, staat precies op het afgesproken tijdstip te wachten. Snel afscheid genomen, want dat is altijd een naar moment. Later meldt Wouter dat hij inderdaad in een lange rij voor de incheck staat, maar wel op tijd instapt en uiteindelijk ook netjes op tijd op Schiphol aankomt. In verband met de opkomende Meltemi wil ik op tijd weg en na nog snel wat fruit in de supermarkt kopen en de afwas doen, ben ik om 10:00 de Marina uit. Met de wind van opzij en maar één paar handen is een beetje gedoe, maar het gaat vlot en goed. De Meltemi kan harde vlagen brengen, zoals we al weten en het is 17 mijl plat voor het laken naar Antagonisi. Grootzeil blijft op de giek. Alleen de KF en de Yankee op de boom gaan omhoog. De wind komt niet boven de 4 Bf, maar ik ben lui en laat het maar zo.
Om 14:05 valt het anker in de Agios Georgios aan de Zuidzijde van het eiland. De wind komt weliswaar in harde vlagen over de berg door de baai zetten, maar ik lig goed en met de dinghy kan ik naar de wal. Als die goed en wel opgepompt is, wordt ik van de wal aangeroepen dat ik in de de draaicirkel van de Ferry lig, terwijl ik juist dacht daar buiten te zijn gebleven. Ik stel voor dat ik mijn anker (in het midden van de baai) laat liggen en dat ik achterwaarts naar de kade kom, waar deze "havenmeester"mijn achterlijnen aan neemt. Dat is een nog veel betere oplossing. Het anker lag al goed. Ik lig nu toch lekker aan de wal. Alleen heb ik de dinghy voor niets opgeblazen. Prompt komen er drie "late arrivals" naast mij liggen op dezelfde wijze. Antagonisi is een parel. Klein maar fijn. een Food Market en een Mini Market die elkaar beconcurreren. Bij de een koop ik een ijsje. Bij de ander een brood. Veel terrasjes met een schitterend uitzicht op de baai en met koud bier. Dat heb ik zelf ook aan boord, maar zo, terwijl je naar je eigen boot kijkt, is het nog lekkerder.

15 en 16 augustus 2012
Ankerpositie op Antagonisi was 37 graden 27,404' Noord en 026 graden 57,973' Oost

Vandaag naar het heilige eiland Patmos. Heilig omdat hier in 95 AD Johannes zijn openbaringen schreef, het laatste boek van het Nieuwe Testament. Ik vertrek weer vroeg. Vandaag wel met een grootzeil, weliswaar met drie reven erin, er bij. Het is eigenlijk prachtig zeilweer. Meltemi vanochtend is niet meer dan 4 Bf. Gauw uitreven en onder de mooiste omstandigheden die je maar kunt bedenken, zeil ik 24 mijl naar Skala, de haven van Patmos. Aan een lange kade met veel passanten, vind ik gemakkelijk een plekje. Ik wordt ook al aardig handig om solo het anker te leggen en een paar lijnen op de wal te krijgen. Vandaag weer met dwars wind als extra factor. Gelukkig wel een andere zeiler die mijn achterlijnen aanneemt en vast zet zodat ik eerst de ankerketting op de juiste lengte kan zetten. Patmos is geweldig. Hoog boven op de berg, in Chora, ligt het majestueuze klooster. Dit is een beroemd klooster binnen de Grieks Orthodoxe kerk en veel pastoors hebben hier hun opleiding genoten om later belangrijke en hoge ambten in de Orthodoxe kerk orde te bezetten. Halverwege de berg ligt de Apocalyps Cave, de grot waar de heilige Johannes zijn Openbaringen dicteerde aan zijn leerling Prochorus. 's Middags ga ik met de bus omhoog naar Chora, maar ik heb niet opgelet, want op woensdag middag zijn zowel het klooster als de grot gesloten voor bezoekers. Niet getreurd, morgen is er nog een dag en besluit om hier twee nachten te blijven. Bovendien is er vlak bij de boot een laundry en het werd hoog tijd om het beddengoed weer eens te wassen. Ik wandel naar beneden over het pad, waarvan mij later verteld wordt dat dit vroeger de weg naar Chora en het klooster was, toen er nog geen bussen waren , maar wel ezels en geiten. De wandeling is prachtig tussen de naaldbomen en met steeds wisselende uitzichten over de baai van Patmos. Minpuntje was, dat ik geen waterfles bij me had, maar dat werd op een terrasje benden in het dorp Skala gelegen aan de kade snel goed gemaakt.

De volgende dag eerst het wasgoed naar de laundry. Daarna weer in de bus naar Chora (ik ken de weg inmiddels). Het klooster is inderdaad indrukwekkend. Hoewel ik zelf vind, dat ik niet tot een bepaalde kerk of een bepaald geloof hoor, is het toch bijzonder om in deze geloofstempel te staan en je te realiseren hoeveel invloed hiervan door de eeuwen heen is uitgegaan een nog steeds uitgaat. Dat gevoel werd nog sterker toen ik na een half uurtje langs de berg naar beneden lopen, bij de grot van de openbaringen aankwam en naar binnen ging. Het was er bomvol met pelgrims en andere, meer toeristisch aangelegde, gelovigen. Ik ben op een bankje gaan zitten voor de kloof in de berg waaruit Johannes de stem van God hoorde, zijn beeltenis zag en omschreef en zijn openbaringen dicteerde. Ik ben daar een half uur blijven zitten, gewoon om te kijken en ik wilde deze bijzondere plek niet meteen weer verlaten, nadat er eenmaal binnen gekomen was. De wandeling naar beneden was weer even mooi, nu wel met een waterfles. eenmaal terug aan boord eerst een mooie lunch voor mezelf gemaakt en daarna achter de kaarten tafel om achterstallig onderhoud aan website en foto's te plegen. Buiten is het 's middags het toch te warm. Terwijl ik bezig ben hoor ik buiten opeens mijn naam roepen. Jan Kuiper van onze vereeniging staat aan de loopplank. Hij herkende de Pas de Deux en riep mij op goed geluk. Gelukkig was ik aan boord. Jan logeert hier bij een vriend, die een bungalow op Patmos heeft en ze maakte samen "even een wandelingetje langs de boten", terwijl de vrouwen elders op een terras zitten. Daarom helaas geen tijd voor een biertje in de kuip van de PdD, maar misschien wel a.s. zondag, want zij hebben een boot gecharterd op Kos en daar is de PdD dan ook om Arjen Duyve aan boord te nemen, voor het vervolg van de reis naar Kreta. Als je ooit in de Dodecanese komt, sla dan Patmos niet over!

17 aug. 2012
Ik vertrek van mijn ligplaats op Patmos om 0900.
De positie waar ik twee dagen ben blijven liggen is 37 graden 19,7' Noord en 026 graden 32,6' Oost

Ik wil maar 21 mijl varen naar het eiland Léros en de Meltemi wordt pas vervelend in de tweede helft van de middag. Dat klopt weer. Voor de zekerheid een rifje in het grootzeil  en met de KF en de yankee reachend in 4 à 5 Bf met een snelheid van 7 knopen naar de baai van Lakki, halverwege de oost kust van het eiland. Een heel diepe baai, vroeger een belangrijke Italiaanse marinebasis. De italianen waren hier t/m de WO II de baas. Pas in 1947 werd de Dodecanese weer met Griekenland herenigd. Voor 1912, toen de Italianen de macht overnamen, heersten hier vele honderden jaren de Turken. De bewoners van de Dodecanese (= twaalf eilanden) hebben altijd een grote affiniteit met Griekenland behouden. De Italliaanse marine basis is nu een Griekse marine basis, maar het ziet er niet uit. Je mag er niet dicht bij komen, maar zelfs van ver af kun je zien dat er sinds 1947 waarschijnlijk geen enkel onderhoud is gepleegd. Zo anders in Port Lakki, dat een prachtige kade voor bezoekende jachten heeft en waar aan de ander kant van de baai inmiddels een grote marina met veel stallingsmogelijkheden voor buitenlanders die hun jachten in Griekenland willen houden, is verschenen.  Ik maakte een vergissing, op weg naar de winkel waar ik vers brood wilde kopen sloeg ik linksaf in plaats van rechtsaf en maakte zo een prachtige wandeling (weer zonder fles met water!) over de heuvels achter de baai. Op aanwijzing van het echtpaar op de Engelse boot naast mij liep ik later wel de goede kant op naar de supermarkt, de slager, de bakker en de winkel met vers fruit. Alles sal reg kom. Léros, weer een parel in de Dodecanese. In dit gebied kun je rustig een maand verblijven zonder één maal op dezelfde plaats te komen en als je dat een paar jaar achter elkaar doet, dan kom je nog steeds op allerlei nieuwe, mooie en interessante ankerplaatsen en in soms piepkleine haventjes. Er is hier veel te zien en beleven.

In Léros is de ligplaats van de Pas de Deux 37 graden 07,8' Noord en 026 graden 50,9' Oost