Van Oost naar West langs Kreta

Chania, 9 Oktober 2012, 13:20 uur
35 graden 31.1' Noord & 024 graden 01,2' Oost

Vier dagen en drie verschillende havens na ons vertrek uit Ayios Nikolaos. Het werden een paar ruwe ritjes, want de wind stond alle drie dagen stevig uit het Westen en er is weinig aan die kant die de golven tegen houdt. We zijn echter zonder al te grote problemen in Chania, onze laatste haven op Kreta aan gekomen. Vandaag varen we niet. Michiel wil een paar klusjes aan de boor doen en Joost wil graag hier op Kreta twee duiken maken. Maar misschien nog wel belangrijker is dat we nu eens een dag niet tegen wind en golven willen inbeuken.

De dag na onze aankomst op Kreta vertrokken we 's ochtends om 10:00 uur voor een etappe van 40 mijl naar Heraklion, de hoofdstad van Kreta. De baai uit ging prima. Beschut door de bergen om ons heen, was er bijna geen wind, behalve de rukwinden, die onverwacht van het land naar beneden komen. Joost is daar nog niet zo aan gewend, maar we waren er wel op voorbereid. Eenmaal op open zee, kregen we de natuur recht op de neus. Korte hoge golven van een meter of twee. De wind vrijwel recht van voren met een kracht variërend van 4 tot 6 beaufort. Voor ons is de windkracht deze dagen niet zo zeer het probleem. De Pas de  Deux zeilt uitstekend aan de wind, maar de golven zijn uiterst lastig en vermoeiend. De boot verliest na een paar flinke stampen steeds  weer vaart, komt dan schuin te liggen, water over dek, op naar de volgende smak. We liepen Iraklion om 7 uur 's avonds aan, gelijk met de zonsondergang. Gelukkig kregen we toestemming om een ligplaats te zoeken in de jachthaven, wat vroeger het seizoen niet mogelijk is. Het was zaterdag avond en het centrum van de stad bruiste van de activiteiten. Een prima sfeertje, volle terrassen en een mooie zomeravond. We hadden het zeer naar onze zin en het gestamp om hier te komen nemen we graag voor lief.

Onze positie in de jachthaven 35 graden 20,6' Noord en 025 graden 08,2' Oost

Op zondag kunnen we gelukkig wel vers brood kopen voor dat we om half elf vertrekken. De eigenaar van onze ligplaats wordt tussen 11 en 12 terug verwacht en we willen ook weg om door te varen naar Rethimno, 35 mijl verder op. Het wordt weer een vermoeiend kruisrak, maar met hulp van de motor er bij maken we voldoende voortgang om nog bij daglicht de havenhoofden aan te lopen. De havenmond van Rethimno is weliswaar heel breed, maar heeft een slechte reputatie als de wind aanlandig is en er veel golven kunnen staan. Geen plek om in het donker aan te lopen. Het wordt in deze tijd in Griekenland al om 7 uur donker en de periode tussen daglicht en nacht is niet meer dan 15 minuten. We varen op de 24-ste breedte graad en de lijn waar langs de zon hier onder gaat is veel steiler dan in NW Europa. Rethimno is een typische toeristen stad, maar het seizoen is al voorbij. De terrassen zijn desalniettemin allemaal vol met plaatselijke, voornamelijk jonge mensen. Het is vandaag zondag en overal is vertier. We wandelen naar de oude "Venetian" haven, die helemaal omzoomd wordt door Taveernes, kroegen, bars, etc. We zijn blij dat we hier niet liggen. De jachthaven is prima en heel veilig.

Onze positie in Rethimno is 35 graden 22,1' Noord en 024 graden 28,9' Oost

Op maandag  8 oktober wordt onze bestemming Chania een oude historische stad met idem haven, die zo mogelijk een nog slechtere reputatie heeft voor wat betreft het aanlopen van de ingang bij Noordelijke wind. Vandaag is de wind WNW, nog steeds variërende tussen 4 en 6 beaufort. Chania ligt weliswaar niet op een hoger wal, maar we wagen het toch maar. We moet eerst pal NW, maar de dag begint vrijwel zonder wind. Er staan wel golven van anderhalve meter hoog en die vormen altijd de  voorbode, dat de bijbehorende wind niet ver weg is. Dat klopte en na een uur varen we onder de kleine yankee, kotterfok en ongereefd grootzeil in 18 - 20 knopen wind wind een heel mooi kruisrak. Het is maar 30 mijl om de kaap heen. Rethimno ligt aan de ene kant en Chania aan de  andere. Door alle slagen die we maken leggen we toch een afstand over de grond van meer dan 40 mijl, maar pas in heet laatste uur zijn we het een beetje zat. Chania komt in zicht, de golven zijn toe genomen tot een hoogte van af en toe twee en een halve meter en we beginnen een beetje spannend gevoel te krijgen. Het zicht is slecht. We controleren de vaaraanwijzingen nauwkeurig, vergelijken de waypoints in alle pilots met onze eigen waypoints. Op 1 mijl van de aanloop zien we de golven op de kust omhoog spatten, maar als we een halve mijl voor Chania liggen wordt het opeens helemaal duidelijk. het deint flink, maar het valt reuze mee en we lopen eigenlijk heel gemakkelijk naar binnen en daar is meteen rust. Daar verlangden we zeker naar. Met hulp van een paar andere zeilers vinden we een ligplaats voor een van de Taveernes aan de kade, maar we hebben ons biertje meer dan verdiend. Joost flanst snel een heerlijke pasta in elkaar en het leven is plotseling helemaal goed. We wandelen door de oude stad, vinden de Duikshop voor Joost, die is al dicht, maar Joost kan ook telefonisch nog een plaatsje in een van de duikexpedities van de volgende dag, boeken. We lopen rond de haven van deze inspirerende stad. Hier zijn nog wel veel buitenlandse toeristen. Afzakkertje op het terras aan het water, met uitzicht op de prachtig verlichte toren op de hoek van de haven. We rollen om 11;00 uur onze kooien in onder de luid gezang en luide muziek op het terras achter ons. Joost kan de slaap niet vatten. Michiel slaapt er vast doorheen.

Positie 35 graden 31,1' Noord & 024 graden 01,2' Oost

Vandaag een lekkere lange kluslijst afgewerkt. Joost is om 9 uur naar zijn duik avontuur gegaan. Buiten regent het pijpenstelen, maat ik zit lekker binnen dit bericht te schrijven en Joost is toch al nat denk ik. Tijd om een eitje te gaan bakken.