Pas de Deux is in Tunesië aan gekomen

Monastir, 21 mei 2013

Vanochtend om 10:00 zijn we in de haven van Monastir aangekomen. Het inklaren ging vlot en dankzij een fles wijn voor de douane inspecteur die de Pas de Deux kwam visiteren, nog vlotter. Het is schitterend weer en we maakten een snelle, veilige en heel comfortabele oversteek. We liepen wachten van twee uur op en twee uur af en we hebben allebei ruim zes uur geslapen. Dat was een welkome ontspanning, na de onzekerheden en gebeurtenissen op Lampedusa.

We vertrokken met twee reven in het grootzeil en voor de mast alleen de kotterfok en waren op van alles voor bereid. Het viel allemaal geweldig mee. We liepen meteen 6 knopen over de grond. De wind nam steeds verder af en na drie uren varen waren de reven er uit, stond de Yankee er ook bij en liepen we inmiddels ruim 6 knopen over de grond. Alleen toen we uit de lij van het eiland Lampedusa kwamen werd de zee een half uur erg ruw. Maar dat was tijdelijk en Frouk, die lag te slapen, is er niet eens wakker van geworden. Het leverde wel een lekker schoon gespoeld dek op. De restanten van de deining van de harde Noordelijke wind verdwenen ook. Het werd een prachtige nacht zeilen onder een heldere maan en een volle sterrenhemel. Met uitzondering van enige naar hun thuishavens varende Tunesische vissers, hebben we geen enkel ander schip gezien. Ook het scherm van de AIS bleef leeg.

Vanmiddag waren we toeristen in Monastir. Een plaats met een oude en zeer rijke geschiedenis. We klommen op de prachtig bewaarde Ribat. Dat is een soort Arabisch fort dat tegelijkertijd de functies van fort, religieus en cultureel centrum vervulde sinds de 8e eeuw na Christus. Ook indrukwekkend was ons bezoek aan het mausoleum van Bourghiba, de president die van Tunesië een zelfstandig land maakte. We slierden door de Medina en verbaasden over de handel en wandel op straat in dit relatief welvarende land in Noord Afrika. Monastir is leuk. De mensen zijn aardig. Wij hebben het naar onze zin.