Onderweg naar Ibiza

15 juni 2013, 08:00 uur in de ochtend

Vanochtend om 06:00 uur hebben we bij het ochtendgloren Mallorca verlaten zijn we begonnen aan onze oversteek naar Ibiza. In totaal bleven we drie nachten op Mallorca. Jl. woensdag in de loop van de middag kwamen we aan en eindigden we die dag met ons culinaire avontuur in de stad van Palma. Donderdag werd een klus dag waarin we samen met Frouk een aantal nuttige klussen afmaakten. Van de R/G navigatielantaarn voor op de preekstoel werd de gebroken kabel weer aangesloten. Er was een elektrische storing onder de zitting van de kaartentafel (oorzaak vocht) waardoor o.a. de pomp van de douchecel en de 12v stopcontacten achterin de boot het niet meer deden. Alles werkt weer en de aansluitingen zijn opnieuw met zelfvulkaniserend tape (in principe waterdicht) aan elkaar gezet. Pepe Gamilo, de technicus die André Gelderblom ons had aangeraden, kwam langs om naar de motor te kijken. Hij gaf een paar zeer bruikbare adviezen en op vrijdag, voordat we uit Palma willen vertrekken, komt hij nog een keer langs om de olie te verversen en de filters te vervangen. We ruimden de boot van binnen op, maakten de kuipvloer schoon, Frouk pakte haar tassen in en we maakten ruimte voor Freek zijn bagage, want die arriveert aan het einde van de dag.

Om 16:00 keken we elkaar tevreden aan. Het hele lijstje was afgewerkt en het werd tijd voor een glaasje in de kuip. Frouk haar vlucht, terug naar Nederland, is pas om half tien vanavond en we deden een nieuwe poging om te gaan eten bij de Spanjaard aan de overkant van de straat. Gisteren zag het er naar uit  dat hij "out of business" was gegaan, maar vandaag stonden er weer stoelen en tafels buiten. We troffen zowaar de uitbater, maar hij gaat pas om 20:00 uur open en dat was ons te krap, want we wilden om 20:30 in de taxi zitten naar de luchthaven. 500 m verder op een prima tent die ook open was, met garnalenkroketjes op de kaart. Flesje wijn er bij en proosten op het vertrek van Frouk. Het was fijn en vertrouwd  om haar weer aan boord te hebben. Dit keer maakten  we een paar "wilde" episodes door. We maakten drie stormen mee, waarvan we er in één ongewild terecht zijn gekomen. Maar de boot en ook Frouk hielden zich uitstekend en uiteindelijk went zelfs het uitrijden van een stormachtige zee, vooral als er een veilige nacht in een baai aan de Z-kant van Sardinië in het verschiet ligt. Doordat we de volgende aanval van de Mistral ontliepen maakten we een omweg langs de eilanden ten ZW van Sardinië en dat werd een hoogtepunt. De dank aan Frouk voor de solidariteit, de vriendschap en de assistentie aan boord van de Pas de Deux, is groot en hoort in dit verslag te staan.

De timing op vrijdag avond was perfect, want nadat Frouk was uitgezwaaid en door de security heen was, hoefde ik alleen maar één verdieping naar beneden te lopen om 5 minuten later Freek uit de deur van de aankomende passagiers te zien komen. Dat werd een blijde hereniging, want Freek was immers vorig jaar vanaf Kilada in Griekenland t/m het eiland Limnos in de Noordelijke Sporaden van de Egeïsche Zee, ook al aan boord. Dezelfde avond kon kon hij zich inrichten aan boord en om half elf dronken we een "welkom aan boord" biertje in de kuip. De slaap kwam spoedig daarna, gemakkelijk en snel.

Pepe Gamilo was kwam volgens afspraak de volgende ochtend. Motor helemaal nagelopen, perfect in orde bevonden, olie ververst, filters vervangen en afscheid nemen van Mercedes, de vrouw die op de haven in Palma weer een fijne gastvrouw was geweest. Ook dat hoort hier vermeld te worden, want zij is een bijzondere persoonlijkheid, waarmee zij er voor zorgt dat we ons hier welkom en thuis voelen. Om 12:00 uur kruisten we op de inmiddels opgekomen wind van zee de baai van Las Palmas uit. Buiten de baai viel de wind weer weg, maar er bleef een onaangename korte swell uit het ZO staan, die ons deed vrezen voor ons comfort op de ankerplaats die we op het oog hadden in de Cala Fornells. Die plek kenden we nog van twee jaar geleden toen we hier mooi hebben gelegen met Angèle en Frouk aan boord. Het zag er nog steeds mooi uit, maar de baai is open naar het ZO en dus met de swell er recht in. We staken over naar Santa Ponca aan de overkant van de baai en vonden daar, 1 mijl verderop, wel een heel mooie en rustige plek voor ons anker, samen met maar liefst 26 andere jachten. Eindelijk is de temperatuur van het water ook aangenamer geworden en we zwommen uitgebreid rond de boot. Mooie maaltijd gekookt. Klein glaasje wijn er bij en het leven is goed. Morgen 50 mijl naar de baai van Portinatx aan de N punt van Ibiza. De lopende bakstagwind van 10 knopen, die voorspeld werd, is zojuist ook gekomen. De Genaker staat er op. De motor is 10 minuten geleden uitgezet. Het is nu 10 over negen en we zeilen met een snelheid van ruim 5 knopen richting Ibiza, waarvan de eerste contouren al op de horizon te zien zijn.