Via Carthagena naar San José

21 juni 2013

Vanavond om 20:00 zijn we aangekomen bij de Club Náutico in San José.Twee jaar geleden vierden we hier mijn verjaardag. Vandaag  bereikten we dit punt om morgen in één keer te kunnen over te steken naar de Spaanse enclave Melilla op de Noordkust van Afrika. We maken de oversteek een dag eerder dan gepland, omdat er over twee dagen een Levanter met wind vlagen tot 35 knopen sterkte wordt verwacht. Dat is weliswaar een bakstag wind, maar zo veel wind willen we toch liever vermijden dan opzoeken, zelfs als het wind mee is. De Middellandse Zee en het Westelijke deel daarvan heeft veel streken op zak, die we niet over ons heen willen hebben.

We zagen dit al een  paar dagen aankomen en in Carthagena, waar we gisteren waren, besloten we om vandaag de 75 mijl naar San José non-stop af te leggen, waardoor we Garrucha op de Costa Blanca hebben overgeslagen en we morgen, hopelijk met een veel rustiger Oostenwind, naar de overkant kunnen zeilen. Bovendien zal de Levanter (de Oostenwind die waait in het meest Westelijke deel van de Middellandse Zee tot voorbij de Straat van Gibraltar) langs de Costa del Sol, veel sterker zijn, dan langs de Noordkust van Afrika. Als we in de buurt van Gibraltar komen, omstreeks 28 juni, dan is de meeste kracht er hopelijk wel weer vanaf en anders blijven we gewoon een dagje langer aan de Afrikaanse kant.

De vorige update bij ons van boord kwam uit Torrevieja, waar we de volgende ochtend om 08:00 al los van onze mooring waren, want we wilden aan het einde van de dag nog wat tijd over hebben om rond te kijken in Carthagena. Het verhaal van deze dag is kort. We legden 37,5 mijl af. Er was geen wind. het was schitterend weer. Overdag (heel) warm, zodra de zon weg is moet je een trui aan trekken (ongelooflijk voor deze tijd van het jaar, maar echt waar). We voeren vlak langs enige gigantische fish-farms, waar een hoop bedrijvigheid was. De kust ten Zuiden van Torrevieja is niks aan. Veel hoge flats voor de toeristen. Cabo de Palos is een spectaculaire kaap. Daarna is de kust tot aan Carthagena spectaculair mooi (bekijk de foto's). Je schrikt als je om de hoek bij Carthagena komt. Daar ligt de lelijkste haveninstallatie die je ooit gezien hebt, schril te contrasteren met de natuur en het landschap. Voor de zekerheid staat er ook een rokende en milieuvervuilende olie raffinaderij bij.

Carthagena zelf daarentegen is leuk en indrukwekkend. Een stad vol historie. Hannibal vertrok hier voor zijn tocht over de Alpen naar Rome. Twee jaar geleden waren we hier ook al. Het herstel van historische gebouwen is voortgegaan. De restauratie van het enorme Romeinse amfitheater middenin de oude stad is vrijwel klaar en het theater wordt weer gebruikt. De winkel-wandelstraat is nog steeds prachtig, ook realiseer je je dat de voorgevels in oude glorie zijn hersteld, terwijl er achter veelal moderne gebouwen zijn neer gezet. Als je goed kijkt, dan kun je ook zien, dat sommige gevels alleen nog maar gevel zijn en dat er achter de ijzeren balkonnetjes en de jaloezieën voor de ramen, niets anders zit dan een parkeerplaats voor auto's of een braak terrein. We waren er al om 16:00 er we slierden tot 10 uur 's avonds door de stad. We trakteerden onszelf weer op een Tapas menu in een klein, enigszins achteraf gelegen, restaurant dat ons was aangeraden door de dame in het jachthaven kantoor.

We gingen vroeg slapen, want we wilden bij het allereerste daglicht varen naar San José. We deden er 14 uur over. Weer een dag zonder vermeldenswaardige dingen. Heel weinig wind, vaak helemaal niets, waardoor de motor niet uit is geweest. We hesen nog wel de zeilen, maar dat was voor de vorm, want die hadden net zo goed onder hun dekkleedjes kunnen blijven. Voor donker lagen we keurig aan de mooring bij de Club Nautica. Freek kookte zijn kip specialiteit onderweg. We lazen allebei een heel boek. Je zag niks, want het was nog heiig ook. Lang leve de AIS, waardoor we goed van de drukke beroepsvaart vrij konden blijven.

San José was, net zo als twee jaar terug, leuk. Kleine maar gezellige Club Nautica. Een geweldige lounge bar op het dak van de club, waar we ons welverdiende biertje van de dag gingen drinken. Morgen blijven we hier een groot deel van de dag. De wind die ons naar de overkant moet brengen komt pas in de loop van de middag. We gaan de nacht gebruiken om daar te komen en we willen niet in het donker aan komen. Dus, morgen ochtend lekker slapen, douchen bij de duikschool, inkopen doen in het dorp, toeristen bekijken en genieten van het aangename sfeertje hier. We hebben het weer best.