Twee dagen in Porto

19 juli 2013, 10:45 uur UTC
We zijn vandaag onderweg van Povoa de Varzim naar Viana do Castelo in Portugal. Er is nog steeds weinig wind, maar wel nog steeds van de goede kant. We varen onder spinnaker en dat is heel anders dan we ons, tot een paar dagen geleden, voor hadden gesteld. Povoa de Varzim en Viana do Castelo zijn onze laatste twee havens in Portugal, voordat we, volgens planning morgen, naar Bayona gaan. Bayona ligt weer op Spaans grondgebied en wel in het NW ten Z van Kaap Finisterre.

Het besluit, van jl. dinsdag, om te proberen om de rivier de Douro op te varen en naar Porto te gaan, wat we in het vorige bericht op onze website meldden, heeft ons niet gespeten. Sterker nog, het was zo leuk in Porto, dat we er twee dagen zijn gebleven. De nieuwe marina die bij Vila de Gaia, aan de Zuid oever van de Douro is gebouwd, is prachtig. Weliswaar met enige nieuwigheden die niet goed werkten (Wifi deed het niet en de douches deden het wel maar alleen met veel kunst en vliegwerk), maar verder een haven die aan alle eisen van comfort en gastvrijheid voldoet. We konden fietsen huren van de boat charter firma op de haven. Het centrum van Porto is niet verder dan een kwartiertje fietsen. Porto bestaat geheel uit steile straatjes en en straten en dan is een fiets een ideaal vervoermiddel om zowel tegen de helling op als er weer vanaf te komen.

We kunnen nu onze eigen Baedeker over Porto schrijven. Een geweldige stad. Groot . Boeiend. De oude binnenstad is zeer inspirerend. En met een belangrijke historie. Portugees erfgoed. Schitterende uitzichten over de rivier. 100-en goede tot uitstekende restaurant(je)s langs het water. Veel terrassen, kerken, kathedralen, kloosters, markthallen, beursgebouwen, hoge torens waar je op kunt klimmen. Bepalend voor het aangezicht van de stad zijn de enorme metalen boogbruggen over de Douro gebouwd door dezelfde bouwer als de Eiffeltoren en ook uit ongeveer dezelfde tijd.

Hoofdaspect van Porto blijft natuurlijk de wijncultuur met de Portwijnen als hoofdartikelen. We kregen een rondleiding, annex uitleg, annex geschiedenis les, annex proeverij bij een van de Porthuizen in Vila Gaia (want daar liggen ze allemaal naast elkaar) bij Churchill Graham op recommandatie van de marina staf. Ook een speciale vermelding verdient het treinstation Sao Bento, waarvan het gebouw geheel versierd is met prachtige tegeltableaus met beelden van enerzijds de Portugese geschiedenis en anderzijds de ontwikkeling van het openbaar vervoer van ossenkarren naar de ijzeren spoorweg.

Lunchen doe je in Porto in Café "Majestic" (speciale aandacht voor de Majestic Ladies van de KNZ&RV in Muiden) gelegen in de winkel-wandelstraat R. Santa Catarina. Een restaurant met een stijl uit de 19e eeuw en met een bijzonder interieur, een bijzonder bediening, een bijzondere kaart en met mooie port onder eigen café Majestic label.

Het kostte ons eergisteren haast moeite om weer uit Porto te vertrekken. De voorbereidingen voor het Extreme Sailing spektakel dat in het  a.s. weekend daar gaat plaats vinden waren in volle gang. Douro Marina timmert hard aan de weg om bekendheid te krijgen en een reputatie op te bouwen. Ze bestaan pas anderhalf jaar, maar die reputatie hebben ze wat ons betreft al verdiend. Een aanrader dus. En die ingewikkelde navigatie op die ondiepe rivier dan....? Dat is helemaal niet zo moeilijk. De boeien liggen op hun plaats, zijn duidelijk en je kunt het eigenlijk niet verkeerd doen. De Marineros in hun RIB komen je bovendien tegemoet varen om je de weg te wijzen.

Michiel, Arjen en Wouter