Norfolk en de ICW

18 oktober 2007 (donderdag)

Vandaag zijn we in Norfolk aangekomen. We voeren langs de Marine basis bij Sewell's Point en hadden een onbelemmerd uitzicht op het hele assortiment, vliegdekschepen, kruisers, jagers, onderzeeboten en veel andere marine vaartuigen waarvan we de functies alleen maar kunnen  proberen te raden. We kwamen binnen over de (historisch belangrijke) James River. We gingen eerst op de Noordelijke oever diesel olie tanken bij Newport News. Dat ging gepaard met een enorme regenbui, die ons en alles om ons heen compleet doorweekte. Volgens de bediende aan de brandstofkade, de eerste regen sinds 10 weken. Het zal wel, maar wij hadden er mooi last van. Via de Elizabeth River voeren we verder Norfolk in. De stad heeft een indrukwekkende skyline. Later ontdekten we dat Norfolk, weliswaar niet groot, maar wel heel interessant en zeer de moeite waard, is. Het centrum van de stad werd in de laatste 10 jaar helemaal herbouwd en daar zijn ze nog steeds mee bezig. Het resultaat is een mooie, schone, goed aangelegde en gezellige stad. Het centrum is direct aan het waterfront. Hoe kan het ook anders in een stad die zo'n grote maritieme geschiedenis en traditie kent. Wij meerden af in de Watersite Marina, direct aan Waterside Market, het uitgaanscentrum van Norfolk. We vierden onze aankomst bij deze mijlpaal met crabcakes en bread-pudding in een restaurant in de hoofdstraat. Later kwamen we er achter, dat we daarmee meteen een van de beste restaurants en hun niet te versmaden specialiteiten hadden gekozen.

Zelf kende ik Norfolk wel enigszins omdat ik er een jaar of 10 geleden twee maal was in verband met de acquisitie van een USA bloembollen bedrijf. Via wat omwegen kwam ik achter het telefoonnummer van Todd Townsend, de man met wie ik toen veel samenwerkte, en kreeg hem ook te pakken. We spraken af dat we elkaar aan het einde van de volgende dag zouden ontmoeten om een biertje samen te drinken (dat werden er meer dan één).

19 oktober 2007 (vrijdag)

Op de vrijdagochtend werden we min of meer de Marina uitgejaagd. We vonden dat niet zo erg, want het personeel was onvriendelijk, niet behulpzaam en bovenal niet gastvrij, bovendien was er aan de overkant van de rivier bij Plymouth een heel goede ankerplaats, die niks kost. Deze dag werd onze toeristische dag met bezoeken aan het Maritieme centrum Nautico (zeer indrukwekkend) en het pal daarnaast afgemeerde slagschip USS Wisconsin (nog indrukwekkender). Het schip is open voor het publiek en tekst en uitleg worden aan boord gegeven door vrijwilligers, allemaal veteranen uit de US Navy met een actieve staat van dienst achter zich. Een van de mooie dingen in de geheel vernieuwde stad is het McArthur winkelcentrum. Een shopping mall van een allure zoals wij allebei nog niet eerder had gezien.  Het is een prachtig ingerichte en van alle gemakken voorziene, winkelgalerij, die het midden houdt tussen een warenhuis en een uitgangscentrum. Feitelijk heeft het die beide functies ook. We liepen er een paar uur rond, dronken een biertje in een van de kroegen, keken onze ogen uit, gingen op en neer met de glazen liften, lieten ons op de roltrappen omhoog en weer omlaag vervoeren en verbaasden ons. Precies volgens afspraak, ontmoette Todd Townsend ons aan het waterfront  en nam ons mee naar de, volgens hem, beste kroeg van Norfolk. Dat werd old times revisited. Al pratend haalden we onze herinneringen op. Wat mij opvalt dat als je weer terug in elkaar's gezelschap bent, dat allerlei details, die je al lang vergeten was, weer terug komen in je geheugen. Na alle nachos en biertjes kwam ik er, terug aan boord,nog wel toe om de foto's op het internet te zetten. Daarna rolden we zo ons bed in. Aan het schrijven van dit verhaal kwam ik, na deze avond, niet meer toe.

20 oktober 2007 (zaterdag)

Dit weekend zou er in Norfolk, aan het waterfront het Virginia Wine Festival worden gehouden. Wij besloten om de PdD eerst naar Great Bridge 12 NM naar het zuiden te brengen, omdat we daar een goede kade met een steiger zouden hebben om de volgende dag onze klusdag te hebben. We namen een taxi naar het wijnfestiva, maar dat werd een teleurstelling. De taxi was duur, de toegang  voor het wijnfestival was nog duurder, bovendien was het afgelopen om 1800 uur en wij stonden op borreltijd om 1700 uur voor de poort. Wij verkozen een andere manier van vertier en gingen weer naar de McArthur shopping Mall, waar het nog drukker was dan daags tevoren. We verzeilden aan het einde van de dag in een Irish Pub, waar we een zeer divers gezelschap aan troffen. Waar het allemaal over ging hebben we niet helemaal begrepen, maar ongeveer iedereen in de kroeg wilde met ons praten en we hadden een heel leuke avond met leuke mensen van wie we nu de telefoonnummers en e-mail adressen hebben. Terug aan boord hebben we een mooie zelf gemaakte hamburger opgegeten en ons weer verbaasd over de veelzijdigheid van dit land en in het bijzonder van deze stad.

21 oktober 2007 (zondag)

Klusdag, tevens schoonmaak- en opruimdag. Het was uitzonderlijk mooi weer en we hadden een lange lijst gemaakt van dingen die we wilden doen. Dat is voor een deel ook gelukt. De zonnepanelen doen het weer. Het lek boven mijn kooi in de achterhut is (hopelijk) opgeheven. De kuip is weer schoon. De R/G navigatielantaarn voorop  doet het weer, maar het lijstje is nog steeds lang. We hebben nog een lange ICW voor ons. Todd had zijn familie toch kunnen overhalen om met vrouw en kind naar de boot te komen. Dat werd een rondleiding aan boord. Voor ons en voor hen leuk. Een gezellig samenzijn op het grasveld voor de boot. Uiteindelijk een uitnodiging om bij hen te komen eten, inclusief douche en een machine voor onze vuile was. Het werd een heel leuke avond, waarop Todd toonde dat op de BBQ klaargemaakt vlees wel degelijk heel lekker kan zijn. Hij is niet voor niks kampioen BBQ-en bij hem in de buurt. Robert leerde dat Hershey chocolade saus niet te versmaden is op vanille ijs (kant en klare Dame Blanche!) en zo'n fles komt dus na de eerstvolgende winkel aan boord.

22 oktober 2007 (maandag)

Vandaag namen we afscheid van Norfolk met de beste herinneringen. Om 10.00 ging de brug van Great Bridge voor ons open en gingen we daadwerkelijk, voor onze eerste 44 mijlen, de ICW op. De ICW is inderdaad prachtig qua natuur, maar het is wel veel van hetzelfde. Zoals alles in de USA: groot, veel en lang. Het was schitterend weer. Een matige Zuidenwind en veel zon maakten het een zeer aangename dag. Zeilen op de ICW, kan alleen maar op de grote open stukken water (in de vaargeul!!!), maar met tegenwind gaat dat niet. Vlak voor het donker werd om 18.30 EDT lieten we ons anker vallen in een zijkreek van de North River, de Broad Creek. De natuur is weer schitterend en onze moeite om door te varen voorbij de ankerplaatsen waar de meeste andere ICW gangers voor anker gingen, werd beloond. We hebben de kreek voor onszelf en we liggen prachtig beschermd. Morgen steken we de Albemarle Sound over (een van de grote stukken open water). Waar we aan het einde van de dag terecht komen weten we nog niet, maar als het weer zo'n mooi plekje is als vandaag, dan is het ons goed.