We zijn in Bulgarije

27 juli 2012, 15:30 uur lokale tijd
Onderweg van Varna naar Nessebar

Na nog een dag wachten tot de zee tot bedaren kwam na de NO storm aan het begin van deze week, konden we op 25 juli (jl. woensdag) 's ochtends vroeg uitvaren. Zeil zetten in de beschutting van Port Tomis en op volle vaart onder een hoek van 45 graden de branding voor de haven door. Het ging wonderwel en na een paar minuten waren we er door en kon de motor af. We voeren onder de kleine yankee, kotterfok en een rif in het grootzeil op een veilige koers naar het Zuiden. De swell was nog hoog, maar ook lang en zolang we er niet tegen in hoeven te varen, gaat het allemaal snel en comfortabel. We besloten om door te varen naar de eerste haven in Bulgarije, Balchik, ruim 68 mijl van Constanta. Dat leverde nog even een discussie op, via de VHF radio, met de de Roemeense grensbewaking, die ons alsnog de haven van Mangalia in wilden laten varen om ook op papier uit te klaren. In Constanta hadden de officials ons echter instructies gegeven dat een telefonische melding voldoende was, ook als onze volgende haven buiten Roemenië zou liggen. Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten, want wij lieten de stem aan de radio weten dat we niet van plan waren om tegen wind en golven in terug te keren naar een Roemeense haven. Daar stemde de official uiteindelijk, enigszins mopperend, mee in. Wij gingen koffie zetten en hadden later op de dag in Balchik geen centje pijn.

Integendeel, de inklaring in Bulgarije liep heel soepel en snel. Onhandig was dat we aan een heel kort laag betonnen steigertje moesten komen, met scherpe uitsteeksels van zowel beton als van ijzer, waar we door de wind op werd geblazen. Met veel gemier kon ik zelf van boord om de uiterst vriendelijk douane beambte te woord te staan en onze papieren te geven. 10 minuten later waren we weer los met een machtiging voor alle havens in Bulgarije en een brief voor de laatste haven om mee uit te klaren. Balchik is een kleine zeehaven, maar heeft ook een uitstekende marina, waar havenmeester George de baas is. George was zelf jarenlang 1e officier op een container schip en was uit dien hoofde vaak in Nederland. De jachthaven ligt aan de boulevard met alle hotels, restaurants, terrassen en vakantiegangers. Er heerste een vrolijke sfeer en nog maar weinig herinnert aan de tijd dat ook Bulgarije achter het ijzeren gordijn lag. Wij konden in het Engels communiceren. De menukaarten zijn allemaal meertalig en ook in de supermarkt spreekt de caissière gewoon Engels. Om te vieren dat we de gevaarlijke swell van de Zwarte Zee goed doorstaan hadden, werd er die avond, naast de marina, vuurwerk af gestoken. Of dat echt voor ons bedoeld was, valt te betwijfelen, maar het kwam prima uit. We zaten er bij en keken er naar in onze eigen kuip, met een biertje/wijntje in de hand.

Onze positie in Balchik: 43 graden 24,3' Noord en 028 graden 09,7'  Oost

Balchik was leuk, maar de volgende ochtend, na een wandeling door het plaatsje en langs de heel mooi aangelegde promenade en de stranden voor de zonaanbidders, gingen we weer de zee op, want we willen nog meer van dit land zien. Onze volgende bestemming is Varna de belangrijkste zeehaven van Bulgarije, met een actieve Yacht Club incl. marina. Het werd een schitterende zeiltocht. Het weer wil kennelijk iets goed maken voor de waardeloze omstandigheden van een paar dagen terug. Gisteren was al mooi, vandaag nog veel beter. Mooie ZO wind kracht 2-4 bf, snelheid 5,5 knopen continue. Veel zon, binnen te warm, buiten in de wind was 29 graden heel lekker. Binnenkomst in Varna heel efficiënt, professioneel en vriendelijk. Mooie haven en er liggen zo waar ook enige buitenlanders met wie we contact krijgen. Het leukste contact met Kai Granholm en zijn vrouw uit Helsinki, lid van de NJK. Bovenal meermaals ervaren Ostar en Two-star zeiler. Vriend van Jan van Donselaar van onze eigen vereeniging en ook bevriend met Ben de Ruyter een van de charter schippers uit Muiden en vroegere boat-man van de Pas de Deux. Kai heeft in de 80-er jaren een aantal jaren met zijn oceaan racer als gast in de haven van de KNZ&RV gelegen. Hij heeft tegenwoordig een klassiek motorjacht van 12 meter, waarmee hij de Donau is komen afzakken. De swell op de Zwarte Zee bevalt hem niet met zijn huidige boot. Hij wilde naar Istanboel, maar de golven zijn hem te veel en hij is nu op de terugweg naar het Noorden en weer via de Donau. Een opmerkelijke kennismaking, die maar weer eens mijn stelling bewijst, dat de wereld een dorp blijft waarin je elkaar steeds weer kunt tegenkomen. Vanochtend hebben we hen uitgezwaaid toen wij Zuidwaarts gingen en hij Noordwaarts naar Sulina. Tot ziens in 2013 als hij weer langs komt in Muiden. Hopelijk is dan ook de Pas de Deux weer terug in haar eigen thuishaven. Zo niet, dan kan hij vast rekenen op de gastvrijheid van enige van onze andere leden die inmiddels ook met de NJK in Helsinki bekend zijn.

Onze positie in Varna: 43 graden 11,4' Noord en 027 graden 55,3'  Oost

Vandaag op ons gemak naar Nessebar een bijzonder schiereiland op de kust van Bulgarije op de Noordelijke hoek van de Burgas baai. Eerste paar uur nog geen wind (nog steeds de vermaledijde swell uit het NO, maar wij hebben gelukkig geen rollende motorboot). Na het middaguur komt de wind van zee op en kunnen we zeilen. Na kaap Yemina kan de spi er ook bij. We hebben 16 knopen wind van achteren en we lopen met bijna 8 knopen over de grond naar het wonderlijke dorp van Nessebar. Wonderlijk om een aantal redenen. Nessebar is het Volendam van Bulgarije. Veel kleine straatjes. Het stadje is heel oud. In het oude stadje alleen staan 14 kerken. De oudste uit de 6e eeuw AD, de nieuwste ook minstens enige eeuwen oud. Een smeltkroes van van volkeren en hun culturen, die hier door de eeuwen heen elkaar hebben opgevolgd. Ook Nessebar was eeuwenlang een belangrijke handelspost op de Zijderoute naar China. Vandaag is het stadje een magneet voor het toerisme. In dit hele gebied, met een buitengewoon goed klimaat in de zomer, maakt de toeristische sector een pijlsnelle ontwikkeling door. Als wij Nessebar binnenvaren worden we per VHF naar de andere kant dan waar de marina ooit lag, geleid. Er wordt hier een compleet nieuwe marina aangelegd, met excuses dat de toiletten en de douches nog niet klaar zijn, maar wel met gloednieuwe drijfsteigers, walstroom, water op de steiger en Wifi. We liggen pal onder het oude stadje, waarin we ons vanavond geheel hebben ondergedompeld. En dat was een genoegen op zich.

Onze positie in Nessebar 42 graden 39,4' Noord en 027 graden 43,8' Oost.

Wouter kookte vanavond een mooie Chili. We dronken er een van onze laatste flessen Chardonnay uit Inckermann in Ukraina bij. Frouk deed de afwas. En Michiel hield zich bezig met het schrijven van deze posting voor de website. Morgen naar Sozopol aan de ander kant van de Burgas baai.

Michiel, Frouk en Wouter