Zee van Marmara

05 augustus 2012.
Voor anker bij Galibolu in de Dardanellen
40 graden 24,4' Noord en 026 graden 39,8' Oost

Jl. donderdag avond namen we afscheid van Zeki Karadeniz, onze gastheer in Yesilköy. Dankzij Zeki krijgen we steeds weer een ligplaats in de haven en Zeki vroeg ons om aan alle leden van de KNZ&RV te laten weten dat zij altijd op zijn hulp en advies kunnen rekenen. Daar hoort het regelen van een ligplaats in Yesilköy bij. Varende leden van de KNZ&RV: wat houdt U nog tegen. We hopen Zeki binnenkort ook weer in Nederland te kunnen zien. Vorig jaar was hij er tijdens de MPM roeiwedstrijden begin november.

Wij vertrokken met de PdD op 3 oktober 's ochtends om 08:00 uur voor ruim 60 mijl naar Sayarlar op de het eiland Marmara. Twee maanden geleden waren we daar ook al, maar toen kwamen we met de bus terwijl de boot in het plaatsje Marmara aan de andere kant van het eiland lag. De haven van Sayarlar is echter prima beschut en zeer geschikt voor jachten. Alles is er van marmer. De oevers van de haven, het wegdek in de straten, de trappen en de huizen in de stad, tot en met de speelplaatsen voor de kinderen bij de scholen. We wandelden weer een van de quarries in waar al eeuwenlang het marmer wordt gedolven. In de haven zagen we het MS Flinterduin van de rederij Flinter uit Harlingen liggen. Met dit schip werden in 2009 de Nederlandse schepen die mee deden aan de herdenking van 400 jaar New York verscheept, incl. de Cornish Pilot Gig "Vliegende Hollander" van de SRV. Met een ploeg van 9 Nederlandse roei(st)ers deden we mee aan de Parade of Sail bij het Vrijheidsbeeld en roeiden we met de vloot mee naar Albany. Opmerkelijk om de Flinterduin in dit deel van de wereld weer tegen te komen. Voordat we er langs konden lopen, was het schip was dezelfde avond, met een lading marmer, al weer vertrokken uit Sayarlar. Sayarlar was weer een belevenis, behalve de marmergroeven zijn ook de galerijen met marmeren beelden, langs de haven en langs de straten, interessant om te bekijken. Over de jaren heen worden er in Sayarlar symposia gehouden van beeldhouwers uit vele landen. De beelden sieren de omgeving van het stadje Sayarlar.

Na Sayarlar vonden we op 4 augustus weer een ligplaats bij de visserscoöperatie van Sarköy. Sarköy kenden we ook al van onze heenreis en het was nog steeds een gezellige stad met een prachtige winkelstraat. Onderweg naar Sarköy passerden we om 13:36 Turkse tijd de mijpaal dat het log van de PdD op 10.000 mijl sprong. Toen we vorig jaar op 4 april uit Nederland vertrokken was de log stand 2166. We hebben er weer een paar mijltjes op zitten. Bij een van de ijzerwinkels vonden we zowaar een vervangend pompje om de bilge van de douche te kunnen leeg pompen. Het oude exemplaar vertoont veel kuren en dat kunnen we nu verhelpen, dankzij de ijzerhandelaar in Sarköy. Door deze winkel te lopen is een belevenis op zich. Speciaal voor knutselaars, doe-het-zelvers enz.

Op de heenreis hadden we Galibolu overgeslagen, omdat de mogelijkheden om daar goed te kunnen afmeren, beperkt tot afwezig waren. Toch wilden we dit keer wel naar Galibolu i.v.m. het oorlogsmuseum van de Gallipoli-slag tijdens de 1e wereldoorlog tussen de Turkse en de geallieerde legers. Met Kemal Pascha Atatürk als de grote veldheer aan Turkse zijde. Bovendien is in Galibolu het, piepkleine, museum van Piri Reis. Piri Reis was afkomstig uit Galibolu en maakt in 1507 AD de eerste wereldkaart (althans voor zover de Chinezen die niet al veel eerder hadden) waar de continenten van Noord en Zuid Amerika op staan. We bezochten beide musea, zij het dat het oorlogsmuseum gesloten was (vanwege de zondag, resp. de Ramadan) maar aan de buitenkant was ook genoeg te zien.

Morgen gaan we naar Canakkale, dat een kleine jachthaven heeft bij het smalste deel van de Hellespont. Hier hakte de Turkse Marine in WO I de Britse oorlogsvloot in de pan, wat voor Winston Churchill de aanleiding vormde om met de geallieerde legers de bloedige Gallipoli-campagne te beginnen.