Samos

13 augustus 2012, Samos Marina
37 graden 41.4' Noord en 026 graden 57,3' Oost

Vanochtend met een schitterende zonsopgang om 06:55 het anker omhoog gehaald. Het is windstil en we varen eerst twee uur op de motor. Dat is ook wel lekker wakker worden en rustig terwijl we onderweg zijn nog van het ontbijt genieten. Kopje thee er bij. Laat de Meltemi maar komen. We zijn er klaar voor. Eerst gaat om 0800 de motor uit om dat er een lopend windje 3 Bf uit het Noorden komt. Om 12:00 zet de Meltemi lekker door en er gaan meteen drie reven in het grootzeil, want lekker hard scheuren op deze Zee, die meer van een cakewalk weg heeft, door de volstrekt ongewone golfslag, is alleen maar oncomfortabel. Onze rompsnelheid halen we zo toch ook wel.. We rollen de Yankee die op de boom te loevert staat ook nog half in. En we komen op deze manier snel en comfortabel bij Ak. Kolona. De havens van Samson liggen nog 6 mijl om de hoek. We zagen het aan een voor ons zeilend schip al gebeuren. Bij Ak. Kolona valt de wind als bij toverslag geheel weg (de golven gaan gewoon door). Dus motor er bij. Zeil blijft omhoog tegen het slingeren en om 17:30 varen we de woonplaats van Pythagoras (ja, echt waar, die van a kwadraat + b kwadraat = c kwadraat), de haven in de  stad Pythagoreon binnen. Voor 1955 heette het hier nog Tigani, maar daarna werd ter ere van de Griekse wijsgeer/filosoof de naam veranderd in Pythagoreon.

Ondanks dat we erg vroeg vertrokken zijn uit de Emporeios baai, zijn we te laat om nog aan de kade in de stad een ligplaats te bemachtigen. We zien wel een plekje bij het Coast Guard station, maar onze charmante pogingen om de vrouwelijke Coast Guard officier, om te praten falen. Later blijkt, dat de plaats al was vergeven aan een superjacht. Als verklaring voor haar "nee geen plek voor jullie", had ze al gezegd, dat daar een "big one" zou komen te liggen. Hadden we toch een superjacht moeten worden, want daar valt kennelijk zelfs de Griekse kustwacht voor. Vlak er naast is echter een uitstekende marina. Dat is weliswaar een half uurtje lopen naar de stad, maar de wandeling blijkt, via een pad langs de kust, een heel aangename te zijn, met uitzicht over de baai en op de lichtjes van de stad. Veel anderen kozen om voor anker te gaan voor de stad, maar wij liggen lekker aan een steiger, met een stekker voor walstroom en een gratis internet verbinding. Elektronisch inchecken voor Wouter gaat helaas niet door want deze service van Transavia strekt niet tot Pythagoreon. Wouter zal morgenochtend gewoon in de rij moeten staan. dat bleek, helaas, in werkelijkheid ook het geval te zijn.

Ligplaats in een marina heeft ook nog een ander voordeel, want hier konden we onze twee lege gasflessen in het achteronder weer omruilen voor volle exemplaren en daar komen we dit seizoen wel mee door. 's Avonds afscheids- eten voor Wouter in de stad. Hij een mixed grill, waar je maar net overheen kon kijken, zo groot. Voor Michiel eindelijk weer eens een lekker stuk gebraden varkensfilet. Heerlijk, na al dat Halal vlees in Turkije e.o. Wijn gaat hier per kilo en daar namen we dan ook maar meteen een kilo van de plaatselijk geproduceerde vinificatie. Na het eten lopen we nog door deze door toeristen overspoelde stad. Koffie met een ijsje toe in de winkelstraat waar om 11:00 uur alle winkels gewoon open zijn. Wee lopen nog wel langs de heer Pythagoras, geven hem een hand, overtuigen ons er van dat het allemaal echt klopt, wat hij bedacht heeft. Daarvoor is het nuttig om Wouter er bij te hebben, want die heeft, als ooit afgestudeerde sterrenkundige, veel verstand van algebra en meetkunde.

Het is mooi geweest. We gaan naar bed, nadat ik Wouter nog eens bedankt heb voor het meevaren aan boord van de Pas de Deux. We hebben dit al vaker samen gedaan en het is steeds weer een genoegen om je aan boord te hebben. Je bent een fijne opstapper, waar je altijd op kunt rekenen. Een half woord is vaak niet eens nodig, want ook zonder woorden begrijpen we elkaar heel goed. Bovendien is het heel handig om iemand als Wouter aan boord te hebben voor al die dingen waarvoor ik zelf zowel het verstand als de handigheid ontbeer. Ik ga het hier niet allemaal opnoemen, maar i.h.a. gaat het over dingen waar een draadje aan zit, dan wel die iets met een computer te maken hebben. Ook via deze website wil je graag bedanken voor de tijd aan boord.