We vertrokken maar we gingen niet

Agios Nikolaos 6 oktober 2012
ligplaats in de marina.

Op 4 oktober zou onze vlucht naar Heraklion om 14:40 uur vertrekken van Schihol, waardoor we nog met de bus naar Agios Nikolaos konden doorrijden om dezelfde dag 's avonds weer een boord van de Pas de Deux te zijn. Dat liep anders. Onze tassen stonden al op de bagage band, toen de grondstewardes ons verzocht om die er weer af te halen en ons eerst te melden bij de ticket balie van Corendon, de maatschappij waar we mee zouden vliegen. Zonder dat wij er van wisten waren wij omgeboekt naar een andere vlucht en die was om 05:00 diezelfde dag al vertrokken. Volgens de balie hadden wij gewoon onze vlucht gemist. Daar sta je  dan, met al je spullen en goede zin om weer aan boord te gaan. Het mondde uit in een tamelijk ordinaire ruzie, waarbij Corendon ons niets anders had aan te bieden dan hun volgende vlucht op 7 oktober. Daar namen wij geen genoegen mee. We vonden een vlucht van Transavia waarop nog plaatsen waren en waarmee we de volgende ochtend om 07:00 rechtstreeks naar Heraklion konden vliegen. Dus tassen in de bagage kluis, terug in de trein naar Joost zijn huis waar we de nacht door brachten. Omdat we toch in Scheveningen waren en er door de SRV ploegen werd geroeid, konden we tot grote verassing van alle SRV vrienden, nog een partijtje mee roeien. Een uitstekende gelegenheid om de frustraties van eerder op deze dag kwijt te raken. De nacht was kort, maar de slaap diep en half bewusteloos stapten we om 02:50 uur in de taxi naar Station HS, want we moesten om 04:30 al inchecken op Schiphol.

Vertrek precies op tijd en 3 en een half uur later stonden we weer op de grond  van Kreta. We mistten de bus op een minuut, maar na 15 minuten wachten kwam er onverwacht toch nog een bus die ons naar de boot bracht. Openbaar vervoer in Griekenland is chaotisch, onbegrijpelijk, maar het werkt wel. Lesje voor Nederland?

Het weerzien met de mensen van de marina was hartelijk en vriendelijk. De boot lag er perfect bij. De monteurs hadden hun werk aan de motor en de elektra van de stuurautomaat perfect uitgevoerd. Nog vier uurtjes bikkelen aan ons werklijstje en om 7 uur die avond stonden we bij de Port Police, met de betaalde rekening van de marina in de hand, om uit te checken en de volgende ochtend te kunnen vertrekken om, dit maal over het water, weer naar Heraklion te gaan. Om onszelf te trakteren gingen we dineren aan "The Lake", een klein, iddylisch binnen meertje, weliswaar in open verbinding met de zee, maar met de allure van een grote vijver. Volgens overlevering, baadden de Griekse goden zich hier. Aan de ene kant van het meertje een kade met veel restaurants en taveernes, aan de overzijde een hoge rots, begroeid met bos, daarboven de bebouwing van het stadje. Mooi en ontspannend met een groot glas bier erbij. Wij zijn klaar om morgen onze reis voortzetten en voor nieuwe belevenissen.