We hebben onze bestemming op Malta bereikt

Manoel Island Marina, 28 oktober 2012
35 graden 54,2' Noord en 014 graden 29,8' Oost

We bereikten onze voorlopige bestemming van dit vaarseizoen eergisteren om 14:50 uur, toen Piet Kok op de drijfsteiger van Manoel Marina klaar stond om onze lijnen aan te nemen. Piet Kok is als een vader voor de schepen van veel Nederlandse zeilers en wij leerden Piet vorig jaar al kennen, op weg naar Griekenland. We lagen toen ook al een  paar dagen, hier op Malta, onder zijn hoede. Het weerzien was leuk en hartelijk en we konden direct de hartelijke groeten van Hans, Gerhard en Fred aan hem overbrengen. Als jullie dit lezen, weet dan, dat jullie allen zijn hartelijke groeten terug krijgen en dat het goed met hem gaat. En dat was ook te zien aan de brede lach op zijn gezicht.

Onze belevenissen sinds we ons anker lichtten in de Blue Lagoon bij Comino:

Toen we jl. vrijdag weer onder zeil waren, zagen we over de W-lijke horizon een deel van de vloot van de Middle Sea Race aan komen op weg naar de finish in Marsamxett Harbour voor het clubhuis van de RMYC. Het was heel licht weer. Niet zo goed voor de wedstrijd, maar wel met net  genoeg wind om lekker te kunnen zeilen. We voeren min of meer gelijk op met  de deelnemers uit de IRC klassen 3 en 4, zij het dat de racers met halfwinders, genakers en code zero's voeren en wij comfortabel, in een virtuele leunstoel, onder Yankee en kotterfok bleven. Ze  kwamen een voor een voorbij, sommigen gaven we ruimte om hun wind niet te beïnvloeden en het was een mooi gezicht. 3,5 mijl voor de ingang van Marsamxett Harbour lieten we ons anker nog vallen voot een paar uurtjes in de Qala San Marku, een aan drie zijden beschermde baai met goede ankergrond. We doken daar met onze snorkels en maakten een mooie lunch. Daar hadden we nog ruim de tijd voor, want we hadden Piet laten weten dat we er om ca. 3 uur zouden zijn.

Piet had een tijdelijke ligplaats voor ons geregeld aan Ponton B van de Manoel Marina op Manoel Island tegenover zijn woonplaats in Ta'Xbiex. We hadden graag een winterligplaats in het water gehad, maar dat was, door de grote drukte hier in alle havens, niet goed mogelijk. Maar we kunnen wel op de kant. Maandag om 12:00 uur gaan we bij de Manoel Island Yard in de kraan en wordt de boot op het droge gestald. We hadden een lijstje met aandachtspunten voor Piet gemaakt, dat we direct met hem konden bespreken. De afspraken werden snel gemaakt en alles is duidelijk. De PdD krijgt o.a. nieuwe accu's (de capaciteit is nu zo ver gedaald, dat we met de huidige accu's eigenlijk niet meer zonder walstroom aan boord kunnen wonen), het lek in de boiler wordt hopelijk effectief gedicht en zo nog een aantal andere punten. Maar bovenal is de boot onder toezicht van vertrouwde ogen en handen.

We hebben ook weer een auto tot onze beschikking en dat is fijn. Het verkeer hier op Malta biedt de gebruikelijke permanente chaos, maar zonder een eigen vervoermiddel kun je hier niet veel, of het gaat je erg veel tijd kosten. Op vrijdagavond bekeken we eerst de wedstrijdvloot aan de drijfsteigers, probeerden we met de auto of het rijden, met een rechts stuur, aan de linkerkant van de weg, nog wilde lukken. We verdwaalden direct in de soms (zeer) smalle straten van Valetta. We aten een "happy landings" diner op de Black Pearl, de voormalige zeilende schoener, die nu als bekend restaurant op de kade van Msida, voor de RMYC staat.

Gisteren, zaterdag, eerst een aantal punten van onze klussen lijst aan boord afgewerkt, 's Middag naar Valetta waar we de, voor Joost als nieuwkomer verplichte, presentatie "The Malta Experience" bezochten. Pas als je die gezien hebt, begin je de, zeer complexe, geschiedenis van Malta een beetje te begrijpen. Naast de Malta Experience is het voormalige hospitaal van de Maltezer Orde. Prachtig gerestaureerd en het bekijken waard. We staken onze neuzen om de hoek en hadden geluk. Binnen was de receptie, ter gelegenheid va de prijsuitreiking van de Middle Sea Race, nog in volle gang. We zagen er voldoende "boatie" uit om niet als party poopers ontmaskerd te worden. Zo maakten we onze eigen rondgang door het voormalige ziekenhuis van de "Maltezer Hospitalers". En passant, zagen we ook de compilatie van schitterende video beelden, die waren opgenomen tijdens de Middle Sea Race, die overal op monitors werd vertoond.

Daarna wandelden we door de oude stad, langs de oevers van de Grand Harbour en vonden we, zowaar zonder problemen, de auto terug. Het helpt wel als je hier al eens geweest bent. Daarna naar Tarxien, waar we de opgravingen van de meer dan 5000 jaar oude tempels uit het Gigantija tijdperk bekeken. Daarna voor een biertje naar de vissers haven van Marsaxlokk, aan de ZO kant van Malta. Hier liggen veel in opvallende kleuren geschilderde Maltese vissersboten en bootjes. Allen met de ogen van Osiris op hun boegen om  hen tegen kwaad en onheil te beschermen. Terug aan boord kookte Joost van onze langzamerhand  afnemende  voorraden nog een mooi maal. We dronken er een glaasje rode Maltese wijn bij. Daarna nog twee uurtje de handen uit  de  mouwen om o.a. de watermaker te  conserveren en zo winterklaar te maken. Daarna ging het licht, letterlijk een figuurlijk uit.

Vanochtend nog een verrassing. Joost had een grote wens over om ook op Malta een paar scuba duiken te kunnen maken. Gisteren bezochten we een bekende dive-shop in St. Julians, een paar km naar het Noorden langs de kust (ongeveer waar de toren van het Hilton  hotel boven alles uit steekt). Het lukte om nog een plaats te krijgen in een groep die vandaag twee duiken gaat maken. Joost zou er om half tien moeten zijn. I.v.m. de chaos van het verkeer zaten we al om 08:45 in de auto. Maar het was nog doodstil op de weg. We kwamen al om 5 voor 9 bij de duikshop, waar tegelijk met ons één duikinstructeur aan kwam. Hij had dezelfde fout als wij gemaakt. Vandaag gaat niet alleen in Nederland maar ook op Malta de wintertijd in en we waren niet een half uur, maar ruim anderhalf uur te vroeg. We kregen koffie en lachten er om. Joost mag een uurtje de duikspullen in de winkel bekijken en Michiel zit aan boord en heeft ook opeens een uur over. Dat komt mooi van pas, om deze posting te kunnen schrijven.

Michiel en Joost