23 augustus 2007, 22.00 lokale tijd, 00.30 UT en 02.30 in Nederland
Vanochtend waren we in het community center in Red Bay, waar we het wireless netwerk mochten gebruiken. En zowaar,... het is gelukt om de laatste foto's uit Groenland op de site zetten. Gauw in het Groenland album kijken dus. Op het moment dat ik ook nog een berichtje op de site probeerde te plaatsen, hield mijn laptop er mee op, als vanwege een lege batterij. Ik had geen adapter voor een canadees stopcontact bij me, want die zat aan het snoer waarmee de PdD aan de walstroom hing en laptop batterijen hebben maar een beperkte duur, vooral als je eerst over de berg van het weggooien van meer dan 350 SPAM berichten heen moet, voordat je eindelijk je gewone mail kunt binnenhalen. Dit bericht komt dus weer gewoon via de HF radio.
Sinds ons laatste bericht waren we o.a. in Battle Harbour.
Het voormalige centrum van de cod visserij is tegenwoordig een historic trust site. Het werd grotendeels herbouwd, c.q. gerenoveerd, in de oude staat van weleer. Battle Harbour was een belangrijk handelscentrum, dat verscholen ligt in een 30 m smalle fjord tussen de stenen oevers van de meest oostelijke punt van Labrador. Bovendien is het er erg gezellig.
Toen we afmeerden stond de staf klaar om ons op te vangen. De manager kwam zich persoonlijk voorstellen en vroeg ons of we 's avonds wilden meedoen aan de gezamenlijke maaltijd. We kregen een fantastische rondleiding, aten 's avonds met de lokale mensen en enige andere gasten, waaronder Juergen Michallik, een Duitse solozeiler op de 65 voet lange, in Makkum gebouwde, Caledonia. De volgende ochtend loodsde de manager ons persoonlijk door de uiterst smalle uitgang aan de zuidkant.
We hadden het hier zo naar onze zin, dat we dit een gepaste plaats vonden om een standaard van de KNZ&RV aan te bieden. Die hangt nu in de eetzaal, tezamen met de standaard van de New York Yachtclub. Michael Earle, de manager van Battle Harbour, voelde zich vereerd. Wij ook.
Na Battle Harbour zijn we de Strait van Belle Isle ingevaren onder spinnaker en begeleid door hoog boven water springende dolfijnen en kwamen 's avonds tezamen met de Caledonia in Red Bay aan. Deze baai is precies wat je verwacht te zien als je een tijdschrift of reisgids over Labrador in kijkt. Verder was er niet zo veel te doen. Ons bezoekje aan het enige restaurant, tevens souvenir shop, bar, family center, postkantoor was erg leuk. Eindelijk weer eens biertjes en potato chips voor normale prijzen.
Na onze laptop oefeningen van vanochtend vertrokken we vol goede moed en met een goed humeur om 13.15 UT voor de etappe van 140 zeemijlen naar Bonne Bay op Newfoundland. Dat liep een beetje anders, want eenmaal terug buiten in de Strait stond er 20-25 knopen wind precies op de neus. Later kwam daar een verwachting van vlagen tot 30 knopen en mistbanken in de nacht, bij. We braken onze missie dus maar af na 45 mil beukend motorzeilen onder twee reven en de kotterfok. De (koude) Labrador Current duwde ons weliswaar met ca. 1 knoop/uur in de goede richting, maar joeg ook een korte steile golfslag op. Nu liggen we, lekker beschermd tegen de onaangename Zuidwesten tegenwind aan het community dock van St. Barbe's Harbour.
We hebben wel weer veel foto's, maar tijd en vooral mogelijkheden om die aan de site toe te vertrouwen zin schaars. Lieve lezers en kijkers van de PdDeux site, we vragen nog even geduld van jullie. Maar het komt een keer goed.
Michiel en Arjen vanuit een lekker warme kajuit van de Pas de Deux, na een mooie warme maaltijd met goulash en rijst met verse paprika, worteltjes, uitjes en tauge.
posted @ vrijdag 24 augustus 2007 20:26