Buzzards Bay

24 september 2007, South Dartmouth, Massachusetts

We liggen bij de prestigieuze New Bedford Yacht Club en hebben zojuist Marieke Visser bij ons aan boord gehad die hier woont. Leuk en gezellig om een lid van eigen vereniging te treffen zo ver van onze thuishaven. Ze had ons haar telefoonnummer gegeven voor als we in de buurt waren en reageerde prompt nadat we ons vandaag per voice mail hadden gemeld. Morgen ochtend gaan we, voordat wij onze reis vervolgen naar Newport, R.I. nog met haar een echt US breakfast genieten.

We zijn inmiddels met zijn 3-en aan boord sinds we op zondagochtend Angèle van de Logan Airport in Boston hebben opgehaald. Op zaterdag voeren we naar Boston en kwamen terecht in de Park Pleasant Marina direct in het verlengde van de runway. Ons verblijf daar werd een belevenis op zich. De Park Pleasant Yacht Club bleek een watersport vereniging te zijn van vrijwel alleen (Grote!) motorboten met veel (Grote!) motoren en veel (Grote!) vis hengels, waar ze veel (Grote!) vissen mee vangen. Wij met onze zeilboot waren een bezienswaardigheid van jewelste en we zijn ontvangen als koningen. Geen liggeld, onze bar-rekening werd grotendeels door hen betaald, de vice-commodore kwam ons persoonlijk verwelkomen en we werden aan vrijwel alle leden persoonlijk voorgesteld. Het is eens iets anders om over je Atlantische avonturen te mogen vertellen aan een boeiend gezelschap van motorboot eigenaren. Getooid met petjes van hun vereniging en een verse burgee van de Park Pleasant Yacht Club, rolden we 's avonds laat onze kooien in. Als je ooit nog eens in Boston met je boot wilt overnachten, dan kunnen we de Park Pleasant Marina van harte aanbevelen. Houd er wel rekening mee dat je op één avond ten minste vijf uitnodigingen krijgt om bij leden thuis te komen eten, dat vijf of zes andere leden aanbieden om je rond te leiden door Massachusetts, dat je veel tattoos ziet, waarvan je ook wordt uitgelegd waar die van zijn. We ontmoeten ook een veteraan uit WOII, die in 1944 Hollandia op Nieuw Guinea een Nederlandse arts met zijn gezin uit Japanse krijgsgevangenschap bevrijdde. Fotokopieën van het verhaal zijn ter inzage op de Pas de Deux. Kortom een ervaring om niet te vergeten en een aanrader van jewelste.

De hereniging met Angèle was gelukkig en voorspoedig. Eenmaal aan boord kwamen snel alle verrassingen en andere goede zaken die ze voor ons uit Nederland had meegebracht tevoorschijn. Stroopwafels, Engelse drop, brieven van thuis, allemaal heerlijk om te krijgen. De nieuwe transformator konden we meteen aansluiten. We hebben weer walstroom! Voor alle andere nieuwe onderdelen en uitrusting vinden we later wel de tijd en rust om die te installeren. Iedereen zeer bedankt voor alle inspanningen om voor ons als ANWB, pech onderweg en hulpdienst in het algemeen te spelen. Het is fijn als je zo op je thuisfront kunt rekenen. Het was gelukkig ook heel mooi weer en we besloten om toch maar de big city van Boston nog die dag te verruilen met het charmante Scituate 20 mijl en 4 uurtjes varen in de zon, verder naar het zuiden. We krijgen verderop in deze week een periode met veel ZW (dus tegen-) wind. Vandaag was het weer schitterend met een lekker windje met een kalme zee. Omdat we graag wat meer tijd in Newport willen spenderen besloten we om in een keer door te varen naar Buzzards Bay door het Cape Cod Canal. In het kanaal hadden we 4 knopen stroom mee en dat schoot lekker op. Je kunt wel merken dat het seizoen hier op z'n eind loopt. Er is hier niks te doen. Prachtige jachtclub, maar buiten de havenmeester is er niemand. Veel leuke winkeltjes, maar allemaal dicht. Er is één goed restaurant, dat op maandag is gesloten. Kortom morgen gauw naar Newport waar nog wel genoeg leven in de brouwerij is. Morgen verder.