Ontmoeting met Ceserina op St. Mary´s

St. Mary´s, 11 juli 2008

We waren al een paar dagen in contact met Jan van Donselaar a/b van de "Ceserina" van Pieter Adriaans, onderweg van Nederland naar de Azoren. Zij moesten Falmouth in, voor een reparatie, ongeveer tegelijk met onze aankomst op de IOS. Met een beetje goede wil, en een wind die moest meewerken kwam de Ceserina ongeveer voor de drempel van onze deur langs en een ontmoeting lag in de rede. Helaas, werkte de wind niet mee. De Cezerina ging Falmouth uit op een Z koers en dan kom je niet bij de IOS in de buurt.

Het liep toch anders. Tijdens mijn verjaardagsmaal, gisteren avond in de Mermaid, kwam het bericht van Jan van D, dat hij probeerde ons te bereiken. Een half uur voor middernacht hadden we elkaar weer aan de lijn, dit maal om te vertellen dat de Ceserina 4 mijl van het havenhoofd van St. Mary´s af was. De automaat was los gekomen van de stuurinrichting (wanneer hadden we dat eerder gehoord) en voor de reparatie was een lasser nodig en die zijn op St. Mary´s voorradig, zoals wij zelf twee jaar geleden al hadden uit gevonden. Kortom, om 12.30 uur loodsden we met Pasdeautje de Cezerina naar een vrije mooring. Het was dan niet meer precies op mijn verjaardag, maar gevierd hebben we het toch. Het treffen in de donkere nacht was uitbundig. VHF 77 "we liggen nu met de dinghy aan SB naast jullie, we doen onze schijnwerper aan en zullen jullie naar de mooring loodsen. Als je ons kunt zien volg ons dan om de mooring van de Reddingboot heen. Daarachter is een vrije mooring met voldoende ruimte voor een boot van 55 voet". En zo is het gekomen.

Het werd een bijzondere avond. We hadden elkaar veel te vertellen. We haalden veel verhalen uit de oude doos o.a. over de Euro North Sea Regatta in 2002, waarin zowel Pieter met de Syllogic als de Pas de Deux, deelnemers waren. Peter Schaling was de tweede man op de Pas de Deux in die regatta (waarin wij overall 3e werden). Pieter zeilde met Ro Jonkhoff (zij werden overall 2e). Later zeilde Peter op de Cezarina, toen die in 2005 weer door Ro Jonkhoff van Lissabon naar Nederland werd gevaren. De wereld is een een dorp. Je blijft elkaar er tegenkomen.

Het werd 3 uur ´s ochtends voordat mijn verjaardag eindelijk was afgelopen. Onze fietstocht over St. Mary´s hebben we maar een dagje uitgesteld. De stuurautomaat van de Cezerina is gerepareerd en wordt op dit moment weer gemonteerd. Vanavond kunnen ze verder, maar niet dan nadat we vanmiddag een mooie burger hebben gegeten met de Pas de Deux en Cezerina bemanningen in Porthcressa Inn. Vanavond gaan we naar de gig races kijken. De mannnen roeien vanavond van Nut Rock naar St. Mary´s Quay. St. Mary´s is en blijft een feest!