Helford River, Cornwall

17 juli 2008
Vanochtend zijn we in Helford aangekomen. Twee jaar geleden gingen we hier naar toe met een taxi vanuit Falmouth en liepen via het trail langs de rivier en de kust terug . Dit jaar doen we het andersom. Morgen lopen we weer langs hetzelfde trail voor een dagje Falmouth en keren dan terug naar de Pas de Deux, die hier aan een mooring bal ligt. In 1995 was de Pas de Deux ook in Helford en het is bijzonder om hier weer terug te zijn. De rivier is een van de mooiste van heel Engeland.
Sinds St. Mary´s beleefden we weer heel veel. Te veel om allemaal in dit bericht te kunnen vertellen. De plaatjes in het album van de Isles of Scilly vertellen er een deel van. We gingen een dag naar St. Agnes, ankerden in de baai voor de Turks Head. We lagen twee dagen in de New Grimsby Sound tussen Bryher en Tresco. We gingen naar Hell Bay, de Abbey Gardens, stonden op zowel Cromwell Castle als op King Charles´ Castle. We drongen diep in Piper´s Hole (met de hulp van lantaarns en kaarsen van anderen, want we waren de onze weer vergeten). Eergisteren zeilden we van de IOS naar Penzance. Een haven waar ik veel ben geweest, maar altijd met een auto en nooit met de Pas de Deux. Dat is nu ook goed gemaakt. Natuurlijk gingen we eten in de Turk´s Head van Penzace. Dit maal niet in de kelder, maar gewoon boven in het restaurant bij de bar. We troffen daar Kevin Sherris (voorzitter en organisator van de jaarlijkse WPGC op St. Mary´s) met zijn vrouw Kath. De wereld was weer eens een klein dorp!
Het getij was ons niet gunstig gezind, dus vanochtend moesten we om 5 uur naar buiten, om niet tot 'smiddags half zes achter een gesloten deur te moeten liggen. Aanvankelijk geen wind, prachtige zonsopkomst met het silhouet van de Scillonian III aan de kade, wachtend op nieuwe passagiers voor de IOS. Later een mooie bakstag wind van 20 knopen die ons met spinnaker op heel snel rond de Lizard bracht. Beetje ruwe zee door de tide rips oder de vuurtoren hoog op de rotsen, maar toch een voorbeeldige gijp (lang leve de dubbele spi bomen) en in zes uur tijd lagen we aan de visitor´s mooring in de Helford River. Morgen Falmouth!