Doordat we enige problemen hadden met onze communicatie apparatuur, liggen we een beetje achter met het verslag van onze wederwaardigheden. De foto's staan inmiddels op de website. Het verhaal volgt hieronder.
28 juni (dag 1)
De veerboot die ons van Cádiz naar Rota bracht, meerde precies onder het havenkantoor af. Het was al laat, maar het kantoor bleek nog bemand en we spraken af dat de PdD om 11.00 uur de volgende dag te water kon gaan. We stopten ook bij Nautica Vergara, waar Sr. José María er voor zou zorgen dat de krassen in de lak aan de SB zijde van de boot werden weggewerkt. Wij hadden de pech dat de schilder ziek was geworden, maar Jose beloofde: "No problem, every thing shall be all right".
29 juni (dag 2)
We zijn om 09.00 bij de boot, waar José María (hij is zelf scheepsmotoren monteur) persoonlijk het laatste polijstwerk aan
de PdD staat te doen. Soms gaan dingen echt goed. De boot gaat precies om 11.00 het water in en, Eureka!, hij drijft, de motor doet het meteen en om 12.00 liggen we met volle dieseltanks in de box, waar we twee dagen zullen blijven om aan de boot te werken.
Peter Kendjian, Kenco Maritieme Elektronica, uit Nieuwendam, komt om half twee aan in Rota, om ons daarbij te helpen. Het is bloedverziekend heet (36 graden Celcius) en we beginnen met een pauze op ons favoriete terras aan het begin van de Calle Charco, de winkelstraat van Rota. De rest van de dag is Peter bezig met het opnieuw installeren van de, van top tot teen gecheckte, PC van de boot. Dan blijkt dat we ruim een maand geleden met z'n allen de foute diagnose hebben gesteld. Het is niet de gloednieuwe PC, maar het Pactor modem dat een storing geeft. Het Pactor modem hebben we nodig om, via de HF radio, berichten te versturen en weerberichten/GRIB files op te halen. Dat was een tegenvaller. Het modem gaat mee terug naar Nederland en we zullen het een tijdje zonder de radio moeten doen. Ondertussen is Frouk bezig om de enige Supermarkt, die niet sluit tijdens de Spaanse Siësta, te vinden. Dat lukt, maar het is ver weg en ze komt terug met twee volle tassen in de bus. Aan het einde van de dag is de klussenlijst nog maar half zo lang als toen we begonnen. Dus, mooi eten aan het strand bij de zon die sissend in de zee zakt.
30 juni (dag 3)
Dit wordt de dag van het drinkwatersysteem. Wederom een verkeerde diagnose gesteld. De kleppen van de, inmiddels 3 jaar oude, pomp zijn helemaal niet versleten.
Op drie verschillende plaatsen lekt het systeem zelf. Het zijn allemaal kleine lekjes, die ons in de eerste maand van de reis veel overlast hebben bezorgd. In de plaatselijke Ferreteria vinden we de slangen, klemmen en zo meer, die we nodig hebben. We hebben nu twee goed werkende drinkwaterpompen. Beter een te veel dan te weinig. De klussen lijst is nu vrijwel klaar.
1 juli (dag 4)
We hebben Peter beloofd dat we ons uiterste best zullen doen om ook met elkaar een stukje te gaan zeilen en dat doen we dus. We zeilen via een boogvormige route eerst een stuk van de kust af en draaien dan weer terug de baai in naar Cádiz, waar Peter morgen in de bus stapt om zijn vliegtuig uit Sevilla terug naar Amsterdam te halen. Het zeilen begint mooi, maar op de wisseling van het tij valt de wind weg en we kunnen de motor testen. Daarna Cádiz. Ook bij deze gelegenheid weer een feestje. Wandeling door deze romantische oude stad, bezoek aan het Parque Genovés met indrukwekkende bomen in aansprekende vormen, soorten en maten.
We zijn 5 minuten te laat voor de Camera Obscura, die een indrukwekkend uitzicht geeft over de gehele oude stad. Volgende keer dan maar, want Cádiz blijft de moeite waard. 6 jaar geleden ontvluchtten we deze stad vanwege de stank van rottend vuil die overal hing, maar daar is nu geen sprake meer van. De dag eindigt, hoe kan het anders bij Restaurant Sopranis. Ontdekt tijdens ons vorige bezoek aan Cadiz, samen met Joost Bicker Caarten, ongeveer 6 weken geleden.
Weer een bijzondere ervaring. Allen bestellen verschillende gerechtjes resp. tapas, die, één voor één, veel culinaire creativiteit inhouden. De bediening is geweldig, de sfeer ongeëvenaard. Voor wie ooit in Cádiz komt, moet dit een verplicht nummer zijn. Adres, telefoon nummer, e-mail en website zijn te vinden onder de knop "leuke plekjes" op deze website.
2 juli (dag 5)
Peter op de bus. We zijn allemaal een stuk wijzer geworden en het was behalve goed, ook heel leuk om Peter er bij te hebben. Goed gevoel van allemaal. Wij gaan naar Barbate, van waaruit we de sprong door de Straat van Gibraltar willen maken. Saaie dag. Zonder wind. Halverwege een slap briesje schuin van achteren, waarin we de Gennaker hijsen. Te lui om de hoezen van de andere zeilen er af te halen. Dat duurt een uur, dan draait de wind. Gennaker weer opgeruimd en verder op de kar.
Barbate is niet veranderd. Moderne vissershaven, prachtige jachthaven, alles nieuw, .... maar ongebruikt, niet onderhouden. Eigenlijk vreselijk om aan te zien. Een schoolvoorbeeld van de economische problemen in Spanje. Veel geinvesteerd met geleend/gesubsidieerd geld, maar het kapitaal wordt uit onwetendheid of luiheid of onwetendheid of alle drie van deze redenen, snel weer vernietigd. Weggegooid geld dus dat de EC heeft gefinancierd.
Het goede nieuws is dat morgen de wind naar het Westen draait, het niet meer zo heet wordt. Alles wat we kunnen wensen voor de passage van de Straat van Gibraltar, waar het 300 van de 360 dagen die een jaar telt meer dan 30 knopen waait. Da's best, maar dan wel van de goede kant graag!
Michiel en Frouk
posted @ maandag 4 juli 2011 13:06