Palma de Mallorca

22 juli 2011

Het blijft hier tobben met het weer. Het begon met een kalme ochtend na een goede nachtrust op onze ankerplaats voor Santa Ponsa. Eerst nog even een frisse duik om het nachtgevoel kwijt te raken. Ontbijt in de kuip en om half elf gaat het anker er uit. Het is maar iets meer dan 20 NM naar Palma. Palma ligt diep in een grote baai (10 mijl breed en 7 mijl diep) aan de zuidkant van Mallorca. Ponsa ligt min of meer om de hoek. voordat we de baai invaren gaan we eerst om een paar eilandjes heen en daarna om twee kapen. Om de laatste kaap (Punta de Cala Figuera) heen is het bal. Steile zee, wind NO, dus recht van voren, windvlagen tot 32 knopen (windkracht 8). De Med  laat vandaag weer een onaardige kant van zichzelf zien. De zee is zo steil dat we met zeilen alleen niet erg opschieten, dus wordt het weer motorzeilen. Twee reven in het grootzeil, voorop alleen de kotterfok, alles stijf dicht getrokken. We hadden ons dit toch anders voorgesteld. Door gebruik te maken van de winddraaiingen zijn  we toch nog om 15:00 uur in Palma aan de steiger waar ook de Anna van André en Anneke Gelderblom ligt. Vorig jaar in mei waren wij hier een week te gast bij hen aan boord en nu met de Pas de Deux hier binnen lopen voelt vertrouwd. De Marineros en Señora Mercedes op het kantoor zijn behulpzaam en erg aardig.

Later in de middag, na het opruimen van de boot, trekken we de stad in, lopen over het bolwerk van de oude stad met uitzicht op de Real Club Nautico, die vol hangt met vlaggen en posters van de Copa del Rey, een van de bekendste en grote zeil regattas in de Midellandse zee voor kieljachten. Ook in de stad zien we veel publiciteit voor de Copa. Gaastra kleding heeft een aparte stand met Copa del Rey kleding bij de ingang van het warenhuis Corte Inglès. Corte Inglès is in Spanje ongeveer wat Marks & Spencer in Engeland is.  Dat willen we dus niet missen en op de baby afdeling vinden we mooie cadeautjes voor ons, nu bijna 40 dagen geleden geboren, kleinkind Kiki, evenals voor het iets eerder geboren tweede kleinkind van Frouk, Lieke.

De haven ligt aan de Paseo Maritimo, de boulevard die rond de hele baai loopt. Alles ligt hier op spuug afstand. De Pantalan waar aan we liggen is recht tegen over het Ristoranta Italiano Magari. Daar hebben we een goede herinnering aan en wij zijn niet de enigen die de gastvrijheid en de kookkunst van dit restaurant hoog aanprijzen. Magari krijgt dan ook een nominatie in onze lijst van bijzondere en leuke plekjes. Het is de laatste avond voordat Angèle terug vliegt naar Nederland en we sluiten haar verblijf bij ons aan boord dan ook af bij de Italiaan met een meer dan voortreffelijk maal. Tagliatelli con Farma, Carpaccio con Salmon, Frito Mixte, Tournedos au poivre italian style, Tiramisu en zo meer met een heel mooie Pino Grigio om alles af te drinken. Het adres is Paseo Maritimo 35 (T 685 79 31 33).

De volgende dag maken we nog een praatje met onze medeleden Willem Vermeulen en zijn vrouw, die hier ook een ligplaats hebben met hun Truly Classic Kingfisher, evenals wij, direct herkenbaar aan de KNZ&RV vlag. Ook zij geven ons de tip van restaurant Magari.

23 juli 2011

Er gaan wel eens een paar dingen stuk aan boord. Behalve dat we deze dag gebruiken om Angèle naar het vliegveld te brengen, vinden we ook tijd om te klussen. De watermaker wordt buiten gebruik gesteld, in afwachting van de nieuwe drukmeter, die hopelijk niet meer lekt. Door de defecte meter kan de WM valse lucht aan zuigen en houdt daardoor op met drinkwater te maken. In de nacht voor Ponsa merkten we dat zowel ons drie kleuren toplicht, als het Rood/Groene navigatie licht voor op de boot, het niet meer doen.

Dus naar boven de mast in, inclusief de periodieke inspectie van de mast en van alle fittings bovenin. Toplicht doet het weer. Frouk scoort een nieuwe LED lamp die we voorop installeren. Die doet het ook weer. Angèle maakt ondertussen een lunch met vers stokbrood en paté de pato, met een glaasje koele witte wijn er bij. De tijd vliegt voorbij en om 14:00 stappen we in de taxi naar het vliegveld. Alles gaat daar vlot en we hebben nog tijd voor een broodje en een colaatje op de luchthaven. Angèle meldt later dat ze precies op tijd zullen vertrekken en een paar uur later dat ze weer veilig is geland op Schiphol. Michiel en Frouk bestuderen die avond de weerkaarten, GRIB files en weersvoorspellingen voor het vervolg van de reis van de Pas de Deux, via Menorca, naar Corsica.