Vanaf vandaag ben ik een aantal dagen solo zeiler

19 augustus 2011, voor anker in de Golfo di Carbonara

Nadat ik Wouter naar het vliegveld had vergezeld, met de bus terug naar de boot. Eerst nog maar eens nagevraagd of ze echt geen internet verbinding konden arrangeren bij de Marina. Dat ging weer niet en ik zal het dus moeten doen met de weerberichten die ik via HF radio en de Navtex ontvang. Het maritieme weerbericht voor de Italiaanse wateren dat continue wordt uitgezonden op VHF 68, bereikt kennelijk Zuid Sardinië niet. De GRIB files, ook via de HF radio, hebben hier in de Med maar een heel beperkt nut. De weerberichten van de locale meteo diensten zijn goed. GFS, waar de GRIB files aan ontleend worden, zit er meestal naast. Als je begint met overal 5 à 10 knopen wind in de GRIB files er bij te tellen, dan benader je misschien iets wat met de realiteit kan overeenstemmen. Maar veel meer dan een referentie bij de locale meteo biedt GFS in dit gebied niet. Ik heb daar geen goede verklaring voor. Onze ervaringen met GRIB files in andere delen van de wereld, ook buiten de USA, zijn over het algemeen juist heel goed.

Kortom eerst naar de dieselpomp, want zonder diesel kan het soms heel lang duren voor je op je bestemming aan komt. Met de wind is het hollen of stilstaan hier. Daartussen komt het wel eens voor dat je mooie zeilomstandigheden hebt, maar dat duurt meestal niet lang. Buiten de haven zeil omhoog, want tegen alle weerberichten in staan er een dun ZW windje dat, ruim wind, net zeilbaar lijkt. Na een half uur is de wind helemaal weg en na een kwartier komt de wind uit het Oosten, pal tegen, aanvankelijk met 10 knopen zoals voorspeld, maar daar blijft het niet bij. 10 minuten later staat er 18 knopen wind met vlagen van 20 knopen. Wel mooi zeilen dus, maar ik mag meteen met de handen uit de mouwen. Rif er in zetten, alles vlak trimmen, achterstag en bakstag op spanning zetten. Door een plotselinge winddraaiing terwijl ik op het voordek ben (jawel, netjes aangelijnd) gaat de boot onvrijwillig overstag. Kortom, vuurproefje voor mij. Na een uurtje heb ik de slag weer te pakken en loopt de PdD als een speer al stampt en buist het in de korte steile golfslag van de Med behoorlijk. Gelukkig ga ik wel veel sneller dan al die Italiaanse lamzakken die er op de motor bot tegenin varen. Om 18:25 lig ik voor anker in de luwte van de Golfo di Cabonara achter Capo Carbonara. Vanaf hier is het 352 mijl naar Malta. Het eerste stuk daar van, is de sprong naar Sicilië en mijn eerste bestemming daar, op het eiland Favignana voor de Westkust van Sicilië is 152 mijl.

Ik wil 's ochtends vroeg weg, want dan kan ik voor donker de volgende dag op mijn eerste bestemming zijn. Het zal niet zo zijn. De wind gaat die nacht niet liggen. Het suist door de wanten en door mijn windgenerator. Goed voor de accu's, maar niet goed voor mijn gevoel. Ik slaap er slecht van. Vanochtend vroeg, weerberichten opgehaald. Wat ik al vreesde, wordt bevestigd. Geen NO wind, maar O tot ZO, pal tegen dus. Voor het Sardinia Channel een waarschuwing voor Oost 7 Bf. Nu kom ik niet in het Channel, maar het ligt vlak ten zuiden van waar ik nu ben en de wind die ik voel, en hoor, zal daar wel zijn verklaring vinden. Ik neem een besluit en kruip weer in bed. Vandaag ga ik niet. Geen goed gevoel en voor morgen lijkt het allemaal wat minder zwaar te worden.

Dus vandaag uitslapen (nu slaap ik wel goed), zwemmen, foto's van de afgelopen tijd bij/verwerken, filter van de watermaker controleren en schoon maken, waypoints voor de reis naar Malta programmeren, de kuipvloer een grondige schoonmaak gegeven, de Honda generator uit z'n hoes gehaald en getest (hij loopt al na de eerste trek aan het startkoord), met snorkel en zwemvliezen het onderwaterschip gepoetst (dat was echt nodig) en tenslotte vier nieuwe postings voor de website geschreven en verstuurd. De eerste twee zijn al weg. Deze en die over Cagliari moeten nog.

Het is heel rustig in de atmosfeer om mij heen. Prachtige heldere sterrenhemel boven de boot. Het weerbericht spreekt van NO 3, weliswaar later ruimend naar Oost en afnemend, maar misschien ben ik er dan al, of bijna. Vooruitzien is goed, maar gokken doe ik niet, dus hoe het verloopt op weg naar Sicilië, schrijf ik een volgende keer. Voor nu welterusten en tot later.

Michiel