Golf van Patras

18 september 2011

Na ons mooie diner van gisteren avond in Fiskardo, naast het achterschip van de Pas de Deux, was het vanochtend eventjes lastig om de ogen op tijd open te doen voor onze etappe naar Patras. Het is 60 mijl varen en we willen in deze streken liever niet in het donker aankomen. Met enige moeite zijn we om zeven uur 's ochtends buiten de baai en nemen we afscheid van de eilanden in de Ionische Zee. Er is nauwelijks wind en we worden weer een motorboot. Het wordt weer een bloedhete dag en met 36 graden aan dek, in de schaduw, kom je eigenlijk tot niks. Jan vindt het te warm om naar binnen te gaan en MIchiel vindt het te warm in de zon om buiten te kunnen zitten.

Na 6 uur motoren, nog steeds zonder wind, zijn we halverwege bij het eiland Oxeia, de Noordkant van het begin van de golf van Patras. Ondanks dat er vrijwel geen wind is krijgen we last van een hinderlijke deining uit het Oosten, alsof we voortdurend last hebben van de deining van langsvarende schepen. Zoals het afgesloten IJ in Amsterdam aanvoelt op een dag dat het druk is in de haven. We zijn echter helemaal alleen op een  lege zee. We kunnen er geen verklaring voor bedenken, anders dan dat het voor ons uit heel hard waait, uit het Oosten. Dat klopt dus, want aan het einde van de middag staan er zelfs schuimkoppen op de swell. Kort daarna hebben we een dikke tegenwind, die met 25 knopen over dek waait. Het is nog twee uur varen naar Patras en met veel gestamp en een kleddernat dek, komen we ondanks de tegenwerkende wind, toch voor zonsondergang in Patras. Ook achteraf hebben we geprobeerd om het weerbericht te vinden waar deze omstandigheden uit af te leiden zouden zijn geweest, maar dat is, ondanks dat we beschikten over meteo uit vier verschillende bronnen, niet gelukt.

Patras heeft gelukkig een goed beschermde jachthaven, waar we aan de gastensteiger een mooi plekje vinden, naast een boot met vriendelijke Polen, die ons helpen bij het afmeren. De plotseling opstekende (tegen)wind heeft wel als voordeel dat de temperatuur gedaald is onder de 30 graden Celcius.

De havenmeester is al naar huis, maar de havenpolitie, in de persoon van mooie jonge vrouw, nog niet.  Zij wil ons inklaren in Griekenland, ondanks dat Nederland ook een EG lid is, Griekenland een Schengen land is en wij hier al bijna twee weken rond varen. Het gaat er echter om, dat zij wil vast stellen of wij wel een Cruising Permit voor Griekenland hebben. Desgevraagd werd ons eerder (in Gouvía) verteld, dat wij die niet nodig hebben, maar daar had deze mevrouw een geheel andere mening over. Gelukkig was ze wel heel aardig (wij ook) en dat helpt. We werden niet gearresteerd, maar kregen wel een heel uitgebreide instructie van alle posten waar we de volgende dag langs zouden moeten gaan om 29 Euro te gaan betalen, documenten te krijgen en uit eindelijk daarop veel stempels te krijgen van, jawel, de havenpolitie.

Dat wordt een zorgje voor de dag van morgen. Eerst de wal op in het uitgaansleven van Patras. De oevers van de jachthaven staan vol met bars, kroegen en clubs, voornamelijk gevuld met jonge mensen. De sfeer is ontspannen, veel muziek en veel TV schermen met beelden van de voetbal wedstrijden van die dag. Wij eten een voortreffelijke mixed grill en vallen daarna, eenmaal terug aan boord, in een diepe slaap.