Laatste twee etappes naar Koilahdia

26 oktober 2011 08:00 uur in de ochtend

We liggen te wachten op de oproep, via de VHF, van de werf in Koilahdia, dat we naar de botenlift kunnen komen om de boot op de kant te zetten. Gisteren kwamen we hier om 2 uur in de middag aan en lieten ons anker in de baai voor het stadje zakken en begonnen we met het opruimen en ontmantelen van de boot. We zijn al een heel eind en de komende twee dagen hebben we gepland om alles af te krijgen.

Eergisteren en gisteren hadden we heel rustig weer, droog, wel veel bewolking en weinig wind. Doordat het in de Saronische Golf en in de Aegean nog steeds hard waait, hadden we aanvankelijk wel veel last van swell en golven uit het Oosten. Desalniettemin voeren we een mooi kruisrak, met een gerepareerde bevestiging van het grootzeil aan de mast, van Kyparisi Bay naar Plaka, Leonidon. In de loop van de middag kwam daar toch ook de zon nog weer bij en werd het leven zeer aangenaam. Het haventje van Leonidon, Plaka, ligt op 4 km van de stad Leonidon. Die plaats is alleszins de moeite waard en we wandelden tussen de tuinbouwbedrijven van deze regio door, naar de stad. Halverwege kregen we een lift van een vriendelijke vrachtwagen chauffeur, die ons bij het centrum liet uitstappen. Leonidon is het aanzien waard en er was een gezellige drukte op straat. We waren nog toeschouwer bij een plaatselijke tric-trac competitie tussen de wijzen van Leonidon in de kroeg waar we een biertje dronken.

De volgende ochtend was het nog even flink klussen om het anker aan boord te krijgen, want het water in de haven was twaalf meter diep en wij hebben geen ankerwinch. Maar met twee paar handen hadden we het toch snel aan dek. De wind liet het weer eens volledig afweten en speelde een spelletje met ons. Het gebeurde vier keer dat we alles zo getrimd hadden dat we op het dunne windje voldoende vaart hadden om de motor uit te kunnen zetten in de deining uit de Saronic. Maar het was als of de duvel er mee speelde. Steeds een paar minuten later draaide de wind c.q. viel die weer geheel weg. Na vier pogingen gaven we het op. Zeilen naar beneden, netjes opgebonden grootzeil. We kwamen op een volkomen vlakke zee aan bij Koilahddia.

Zojuist kregen we de oproep dat we naar de kraan kunnen komen. Ik zend dit bericht nog snel door. Voorlopig is dit ons laatste bericht. Als de stakingen in Griekenland het niet verhinderen, dan zijn we op 31 oktober weer in Nederland.