25 april 2012
Haven van Myrina op Lemnos positie 39 gr. 52,5' Noord & 025 gr. 03,5' Oost
Limnos behoort tot de Oostelijke Sporaden en ligt in het NO van de
Egeïsche Zee.
Vanochtend heb ik Freek Emich naar het vliegveld, bij Moudros op Lemnos,
gebracht. Vandaar vliegt hij vandaag terug naar Engeland om op tijd thuis
te zijn voor de verjaardag van zijn vrouw Abby. We hadden een fijne tijd
samen gedurende 21 dagen sinds 4 april toen we in Kilada de Pas de Deux
lieten ontwaken uit haar winterslaap. Freek en ik zeilden vaak en veel
samen in de tweede helft van de 80-er jaren. Toen voer ik nog op de
"Marijn", een Kelt 8. Eigenlijk is er sindsdien weinig verandert. De Pas
de Deux is weliswaar een ietsje grotere boot. Maar dat maakt niet zoveel
uit. Freek is een fijne zeilmaat om aan boord te hebben. Steekt graag zijn
handen uit de mouwen. Vooral bij het ankeren. Ja, de PdD heeft geen anker
winch. Dat gebeurt met ellebogen stoom. Voorts bewees Freek zich weer als
een uitstekende kok en daar hebben we allebei lekker van kunnen eten.
Freek, het was leuk om na meer dan 25 jaar weer onze avonturen te delen en
ik ben blij dat je mijn uitnodiging om weer aan boord te komen hebt aan
genomen. Bovendien was het fijn om iemand aan boord te hebben die weet
waarover het gaat. Juist als de boot 5 maanden op het droge heeft gestaan,
dan zijn er veel dingen die niet automatisch in de routine van elke dag
passen. En dat is eigenlijk geheel ongemerkt gebeurd. Ook middels deze
posting bedank ik je daar graag voor.
Onze avonturen vanaf 23 april toen wij de Ormos Skias al om 07:15 verlieten:
Het werd uiteindelijk een beetje een suffe dag. Weinig wind, veel motoren.
Eindeloos naar de 2
meer dan 200 m hoge berg Athos kunnen kijken, war we weer m.o.m. onder
door voeren. Ook nog anderhalf uur onder de Genaker kunnen varen, maar
daarmee is het maritieme verhaal wel verteld. De dag werd verder
overheerst door een uiterst nare storing in de navigatie PC aan boord. Dat
was namelijk wat hij niet meer wou doen, navigeren. Geen navigatie info
meer en ook de AIS info kwam niet meer op het scherm. Eindeloze
telefonische contacten met zowel de leverancier als de installateur (hulde
voor de service) mochten niet baten. De software in het ding kreeg
onderling ruzie. Dat kan wel gerepareerd worden, maar niet in Griekenland.
Bingo, dat heb ik weer. Wanneer zal ik eens een reis maken, waarbij de
techniek mij niet in de steek laat? De PC is inmiddels gedemonteerd en is
gewikkeld in een grote plastic zal en in een trui van Freek op weg naar
Engeland. Daarvandaan zal Freek zorgen dat het ding terug bij de
leverancier komt, die hem weer gaat beter maken. De vraag hoe het ding
terug komt en weer aangesloten wordt is zowel relevant als interessant. Ik
weet het antwoord (nog) niet. Eén probleem tegelijk oplossen. eerst zorgen
dat de burgeroorlo0g tussen de software wordt beëindigt en ook de oorzaak
daarvan wordt weggenomen.
Op de 23e maakten we wel goede voortgang en we meerden al om half vijf in
de haven van Myrina af, met ruim 50 mijl op het log. Zachte ankergrond en
inmiddels wind van voren maakten een interessante combi, waardoor we bijna
drie kwartier bezig waren voordat we eindelijk lagen. We zijn er overigens
drie keer van af gewaaid, want na onze aankomst ging het stevig waaien. We
liggen nu op en andere positie aan de kade, waar we behalve ons anker er
ook een ongebruikte mooring van een van de plaatselijke vissers bij hebben
gezet.
Vandaag waren de valwinden van de andere kant van de baai echter nog
steeds zo sterk, dat de boel steeds weer bijgesteld moest worden.
Vermeldenswaardig is ook nog een hooglopende ruzie tussen de schipper van
een Grieks jacht, naast ons, en de schipper van een veerboot. De laatste
had bedacht, dat het wel handig was om aan de kade van de jachten te gaan
liggen (dichter bij de Taveernes?). De jachtschipper ging zo ver dat hij
de plaatselijke politie belde. Zo gaat dat kennelijk in Griekenland. Hij
kreeg gelijk. Het jacht mocht blijven liggen en de Ferry moest opschuiven.
's Avonds troffen wij de Griek samen met zijn zeilmaat in een van de
visrestaurants aan de vissershaven. Heel aardige lui, die prima wisten wat
ze deden. Ze waren in 48 van uit Elefsina (30 mijl ten Westen Van Athene)
komen zeilen. Waren aan de kade gaan liggen en vertikten het om op te
schuiven voor een opgewonden Ferry Captain, die op zijn plaats wou liggen.
Grappig, zelfs in Griekenland gaat de beroepsvaart niet altijd voor,
Uiteindelijk kwam alles goed en gisteren hebben we een autootje (een soort
hoge hoed met ramen en met een motor er in) gehuurd, om over Lemnos te
toeren. We wilden eerst nog naar Moudros , dat m.o.m. naast de luchthaven
ligt, zeilen, maar dat plan lieten we varen. Om te beginnen was dat recht
tegen de wind in en daar zijn wij niet van. Ook een lange klussen lijst
wilden we afwerken en dan met name de dingen die je eigenlijk met z'n
tweeën moet doen. Nieuwe dieselolie laden, omhoog de mast in om een blok
te vervangen en om de maandelijkse mast inspectie te doen. Demontage en
reis klaar maken van de navigatie PC, etc.
De rit rond het eiland was de moeite waard. Een prachtig landschap, dat
veel weg heeft van de Schotse Hooglanden, ruig, steil en groen. De
uitzichten, vooral vanaf de scenic kustweg zijn adembenemend.
Nadat Freek door de check-in was gekomen. Terug naar Myrina. Laundry, dek
schrobben, supermarkt inkopen doen. Nog meer dieselolie halen en zo nog
een stuk of tien klusjes. Veel wind vandaag en ook geen zin om te varen.
Zit nu na te denken over wat te doen. Het ziet er naar uit dat het komende
dagen hard gaat waaien ten Z van Lemnos (begin van de Meltemi?) en N van
hier blijft het wat rustiger. Misschien morgen 43 mijl naar Samothraki
(het vergeten eiland), dagje daar blijven en dan terug naar Lemnos en dan
via Agios Efratios naar Lesbos. Dat zou moeten kunnen met redelijk weer en
een beetje goede zin. Morgen ochtend vroeg nog maar eerste een
weerberichtje oppikken.
Michiel
posted @ donderdag 26 april 2012 18:25