75 mijl naar Samsun

Samsun Yekel Spor Kulübü (SYK), 9 juni 2012

Vertrek uit Sinop om 07:00
afstand 74,49 NM in 12 uur en 15 minuten
positie in de jachthaven van Samsun aan het einde van de dag:
41 gr 19,2' Noord en 036 gr 20,1' Oost

We hebben 's ochtends een schitterend weer bericht. De onstabiliteit in het weer is weg. Ook de wolken boven de heuvels van het vasteland zijn niet meer zo dik. Weliswaar weinig wind in de voorspelling, maar we zullen en wat van proberen te maken. Na alle wind van de afgelopen dagen is het vooruitzicht op een vlakke zee, aanlokkelijk. Ons vertrek uit Sinop wordt enigszins vertraagd, doordat ons anker achter een andere ketting zit. Gisteren tijdens het zetten van het anker voelde Jan (onze eigen Anker-Jan) al dat het anker opvallend snel en stevig hield. Er zat ook geen beweging in toen we de kont van de boot naar de wal trokken om met de passarelle op de kade te komen. We waren dus gewaarschuwd. De "anchor-thief" lag al klaar en in een kwartiertje hadden we ons eigen anker weer terug en de eigenaar van de ketting kan die terug vinden op de bodem van de haven van Sinop, min of meer op dezelfde plek.

De kust is hier heel anders dan wat we tot nu toe gezien hebben. We passeren twee riviermondingen met daarom heen uitgestrekte z.g. "wet lands". De kust is zeer laag en vlak en de zeekaarten waarschuwen voor verzanding op grote schaal voor deze wetlands. We komen er twee tegen de eerste en de grootste is Bafra Burnu. Morgen varen we langs de Civa Burnu. Door het relatief ondiepe water wordt hier heel veel gevist. We zien tientallen kleine vissersbootjes. We hebben eigenlijk de hele dag nauwelijks wind. We halen het grootzeil wel omhoog, maar het draagt minimaal bij aan de voortgang. Na de Bafra Burnu komt er een heel dun Oostenwindje opzetten en onze koers wordt wat zuidelijker. In een volkomen vlakke zee kunnen we toch een paar uur zeilen met een vaartje van 5 à 6 knopen. Verder staat vandaag vooral de motor aan.

Om 6 uur 's avonds gaat de wind weer liggen en we zien de de zeeschepen op rede van Samsun, met de stad er achter, voor ons liggen. Vroeger had de Samsun Yekel Spor Kulübü haar clubhuis midden in de commerciële haven staan, maar dat is verplaatst naar een eigen jachthaven met een modern clubhuis met walstroom en douches. Achter ons zakt de zon sissend in de zee, begeleid door veel schakeringen van de kleuren geel, oranje en rood (in die volgorde). Juist voor het donker worden we welkom geheten door enige leden van de club, die ons helpen met afmeren, het aansluiten van de walstroom, de code sleutel van hun Wifi signaal en verwijzing naar het restaurant in het clubhuis. Om 21:00 zitten we op het terras met koel bier en een mooie fles witte chardonnay. De obers komen langs met tableaus waarvan je de gerechten kunt kiezen. We laten het ons lekker aanleunen. Vandaag legden we zonder dat het veel moeite heeft gekost 75 mijl af. Overigens was het besluit om het rondje Zwarte Zee tegen de richting van de wijzers van de klok in te varen, een goede keus. Sinds we de Bosporus uit zijn gekomen geeft ons log steeds weer 10% minder afsrand aan dan de GPS. Op de plaatsen waar we zeker weten dat er geen stroom staat is er geen verschil tussen log en GPS. We hebben dus aldoor tussen 0,5 en 1,0 knopen stroom mee. Zij die toch andersom willen varen, zijn gewaarschuwd. Het stroomt in de Zwarte Zee echt linksom.