Plomarion, 10 augustus 2012
38 graden 58,5' Noord en 026 graden 22,2' Oost
Als we op 8 augustus 's ochtends op een Heeren tijd van 10:00 AM uitvaren in Bozcaada, zijn we nog niet uitgeklaard uit Turkije, maar we gaan toch eerst naar een Griekse haven.
We willen eerst naar Methemna aan de Noordkant van Lesbos. Daarna moeten we nog in Ayvalik uitklaren en ons Turkse transit-log (een soort vaarvergunning voor Turkije) inleveren. Eigenlijk kan dat niet, want je mag pas naar een ander land, als je eerst je transit-log hebt ingeleverd. In Griekenland maken ze zich daar niet erg druk om, zolang je maar een Grieks Transit-log hebt (verkapte vaarbelasting voor buitenlanders). Het kost in beide landen waarschijnlijk heel veel meer dan het opbrengt, maar ze houden er wel een heel leger aan ambtenaren mee aan het werk.
In Methemna staat een oud kasteel boven op de rots boven het dorp en het dorp zelf ligt tegen die rots aangeplakt onder het kasteel.
Een labyrint van kleine steile straatjes met ronde straatstenen en helemaal overgroeid met wingerd ranken.
Het gaat allemaal goed totdat 's avonds laat een ijverige Griekse ambtenaar komt vragen of hij ons Transit log kan zien. Dat werd even zoeken, want dat hadden we al twee en een halve maand niet meer tevoorschijn hoeven te halen. Daar stond in dat we op 16 mei waren uitgeklaard in Griekenland en hij gaf ons instructie om de volgende dag naar Mytilini (hoofdstad van Lesbos) te varen, want bij hem konden we niet inklaren. Eigenlijk waren we van plan om de volgende dag weer in Turkije door te brengen om in Ayvalik uit te klaren. Het ligt allemaal op een steenworp afstand van elkaar, maar al die ambtelijke procedures kosten je doorgaans een hele dag.
9 augustus wed dus een dag waarop we van Methemna (Griekenland) naar Ayvalik (Turkije) voeren om daarna om 18:00 uur ons bij de Port Police van Mytilini (Griekenland) te melden. Die waren toen al gesloten dus dat werd de volgende ochtend. Ook dat werd weer een "comedy of errors", want de Grieken kennen hun eigen regels niet. Gelukkig had ik die op de voorgaande avond nog op het internet opgezocht (omdat ik het zelf ook niet snapte en de pilots tegenstrijdige informatie geven). Mede daardoor werd het een fluitje van een cent en in 30 minuten was alles geregeld.
Ondertussen:
- was ons bezoek aan Methemna een succes.
We klommen naar het kasteel, dronken boven op het terras een biertje en genoten van het uitzicht en de ondergaande zon
- was onze tocht van 26 mijl naar Ayvalik doodsaai, omdat er nauwelijks wind was en we alleen maar op de motor voeren.
- Ayvalik zelf is aardig, maar ik ging twee uur lang te voet langs drie verschillende ambtelijke balies.
- Repareerde Wouter, terwijl Michiel door Ayvalik sjokte, de R/G navigatie lantaarn en maakte de afvoerpomp van de douche weer gangbaar.
- Spendeerden we onze laatste Turkse Lira's in de Supermarkt en aan de dieselpomp in de haven.
- was er 's middags om 3 uur wel wind, waarmee de laatste 17 mijl van deze dag toch nog mooi konden zeilen.
Tot slot was het vertrouwd om weer in Mytilni te zijn. In mei was de PdD daar meer dan twee weken. O.a. volgde ik daar op de radio via het internet, de verrichtingen op de Isles of Scilly van de Nederlandse roei(st)ers in het WPGC 2012 en dan natuurlijk in het bijzonder die van de Amazones uit Scheveningen.
We liggen nu in Plomarion, aan de Zuidkust van Lesbos. We voeren daar van uit Mytilini naar toe via de heel mooie baai Kolpos Yèras (eigenlijk meer een grote binnenzee)
We ankerden voor de lunch met gebakken eieren met spek, in een van de bochten van de baai, nadat we zigzaggend tussen rotsen en ondieptes de baai waren binnengevaren. Weer een dag om niet te vergeten.
Morgen meer over Plomarion.
Michiel en Wouter
posted @ maandag 13 augustus 2012 13:01