Een maand terug in Nederland

Agios Nikolaos, 5 oktober 2012
35 graden 11,2' Noord & 025 graden 43,1' Oost
Afgemeerd in de marina van Agios Nikolaos sinds 31 augustus jl.

Er is inmiddels flink wat tijd verlopen na onze laatste posting, maar er is ook heel veel gebeurd in de tussentijd. Op 31 augustus werden we wakker in prachtig weer en was het geheel rustig op onze ankerplaats. Na een zwemoefening rond de boot om het onderwaterschip schoon te maken voordat de boot voor een aantal weken naar de ligplaats in de marina gaat, vertrekken we pas om half twaalf, na een uitgebreid ontbijt. We hebben geen haast en het wordt onze voorlaatste dag aan boord. We varen de Spinalonga lagoon uit in Noordelijke richting, want sinds gisteren weten we dat er ten Zuiden van ons een vast bruggetje ligt. Ondanks de kleine zeiltjes, want buiten waait het nog steeds hard, krijgen we bij het uitvaren van de lagoon nog een paar Griekse verassingen mee. Over de berg donderen een paar enorme valwinden, uit het schijnbaar niets, naar beneden met een  windsnelheid van 36 knopen (windkracht 8). De Pas de Deux kan niet snelgenoeg accelereren en loopt uit het roer. Er gebeurt verder niets maar het gaat wel met geweld van de natuur. Om ons heen zien we een paar echte Williwaw's (kleine wervelwinden)  het water om ons heen spiraalvormig verstuiven. De zeilen die we net gezet hebben, gaan voor de zekerheid er maar af. Alleen de kleine fok blijft staan en we houden de motor, die nog liep, er maar bij. Een half uur later is alles voorbij en hebben we weer  gewoon 10 knopen wind en een roerige zee. We laten het maar zo en om 14:15 maken we vast in de ons toegewezen box in de marina.

De dag er na ruimen we op, maken het schip schoon en klaar voor een maand rust. Deze marina is uitstekend. Vriendelijke professionele mensen, goede steigers, effectieve bewaking en een uitstekende bootmotoren shop, die voor ons een paar kleine reparaties en onderhoud aan de motor gaat doen. Op zondag stappen we, met onze bagage, 's ochtends in de bus naar Heraklion. We vinden nog tijd om naar Knossos heen en weer te gaan en eindigen de dag in het marina café aan de haven van Heraklion. Daar treffen we onze Turkse vriend Fathi met zijn vriendin weer, die hier inmiddels zijn aangekomen.

De vlucht naar huis gaat voorspoedig en om 1 uur in de morgen pikt Angèle ons op van Schiphol. We zetten Arjen thuis in Hoofddorp af en moe maar voldaan vallen we allemaal thuis in een diepe slaap. De maand in Nederland was hectisch, druk, veeleisend en had niets met zeilen e/o Griekenland te maken. Dit is niet de plaats om daar uitgebreid verslag van te doen, maar twee gebeurtenissen waren voor voor enerzijds Arjen, die zijn moeder verloor en op tijd terug was voor haar uitvaart, en anderzijds voor mijzelf, erg bepalend. Het huis waar mijn ouders bijna 60 jaar in hebben gewoond kon, na de verhuizing mijn moeder, heel snel verkocht worden en moest op 1 oktober leeg en bezemschoon opgeleverd worden. Een zowel tijdrovende als emotionele klus. Alles is gelukt en goed verlopen. En op 4 oktober troffen Joost Bicker Caarten en ikzelf elkaar op Schiphol om de boot weer op te halen en in deze maand naar Malta te zeilen.