Twee dagen tegen wind en golven

Isla de Cabrera, zondag 9 juni 2013

Vanavond om 20:00 uur lagen we vast aan onze mooring in de veilige baai van Isla de Cabrera (Geiten eiland) ten Zuiden van Mallorca. Voordat we hier waren maakten we eerst twee dagen mee waarop de  wind en de golven ons duchtig hebben bezig gehouden. Isla de Cabrera ligt ca. 70 mijl ten ZW van Ciutadella, waarbij de koers ongeveer parallel loopt met de ZO kust van Mallorca. We hadden het traject in twee etappes gepland. Op zaterdag 36 mijl van Ciutadella naar Porto Cristo en op zondag 31 mijl van Porto Cristo naar hier. We waren vroeg onderweg, want we zouden de hele dag tegenwind hebben en dus moeten kruisen, waardoor de door het water af te leggen afstand wel anderhalf keer zo lang zou kunnen worden. Bij ZW wind ligt Ciutadella op lager wal en is dan een slechte plaats om naar buiten te komen. Door de steile rotsen ter weerszijden van de uitgang van de fjord was het water een heksenketel, maar we kwamen er goed door heen. Na een half uurtje werd de zeegang regelmatiger, maar het bleef stevig waaien. We staken een tweede rif er bij en met yankee en de kotterfok voor de mast er bij, konden we redelijk zeilen. Zowel bij Wendelien als bij Mariska werden de eerste verschijnselen van zeeziekte zichtbaar. We wisselden af door af en toe de motor er bij te zetten om in de hoge golven goed koers te kunnen houden. De Oostkant van Mallorca is bij een straffe ZW wind geen prettig zeilwater, maar na 10 uur beuken tegen wind en golven lagen we even na 6 uur ´s avonds voor Porto Cristo. De rustige haven, met de mooie douches was voor de dames aan boord een verademing. Met enige beleid werd ook een mooie maaltijd gekookt en verorberd. De slaap overmande ons snel. Het was een dag met een mooie ervaring, maar zo moesten ze niet allemaal zijn.

De volgende dag zou de wind wat afnemen, maar omdat het ´s nachts was blijven waaien uit het ZW, was de zeegang niet afgenomen. Vandaag na een goed ontbijt en enige zeeziektepillen op het ontbijt menu, gingen we om 10:00 uur weer naar buiten met de bestemming Isla Cabrera, het beschermde natuureiland 10 mijl ten zuiden van Mallorca. Ondanks dat de wind straf bleef en we de laatste 15 mijlen ten Zuiden van Mallorca een lange hoge zeegang kregen, werd het een heel mooie zeiltocht. Watersport als sport op zijn best. Iedereen genoot. De beloning na het binnenlopen van de beschutten baai van Isla Cabrera was groot. Er stonden valwinden in de baai, maar we hadden de zeilen snel binnen gehaald en de soms verrassend harde vlagen waren ons niet tot last. We voeren helemaal naar het einde van de baai en vonden daar een vrije mooring, waar we een stevige lijn aan vast maken en zo hielden we het verder voor gezien vandaag. Wat een pracht dag. Een van de dingen die mooi uitpakten was dat we bij de winddraaiingen die normaal zijn in de wateren rond de Balearen steeds aan de goed kant zaten. De afstand over de kortste lijn was 31 mijl. We hadden aan het einde van de dag 43 mijl gevaren tegen de wind in. Dat waren er dus maar twaalf meer. Resultaat van regelmatig overstag te kunnen gaan op de momenten dat de wind draaide.

Morgen blijven we een tijdje hier, alvorens we naar Sa Rápita varen, waar Mariska en Wendelien ons op dinsdag weer zullen verlaten om terug naar Nederland te gaan.