8 juli 2013
Sinds gisteren avond hebben we Arjen Duyve er bij aan boord van de PdD. We troffen elkaar, aan het einde van de dag, bij de plaatselijke Club Nautica. Daar vandaan hadden we een logistiek probleempje omdat 3 mannen plus Arjen zijn bagage en een flink stuk open water dat we over moesten steken, veel te veel was voor onze kleine dinghy. Eerst Wouter aan boord, dan terug om de bagage op te halen, die Wouter dan aan boord zou kunnen overnemen en en dan een 3e run om ook Arjen aan boord te zetten. Dat ging aanvankelijk zo goed dat we besloten om de 2e en de 3e rit te combineren. Arjen en Michiel in de dinghy, bagage in waterdichte zakken er bij, en varen. Dat ging niet goed, want de schroef van de BB motor protesteerde, was losgekomen van de as en roeien was geen optie over die afstand met zo een volle boot. Dus assistentie van de CN nodig, maar die was al dicht. Een drietal leden van de club die op het terras zaten brachten uitkomst. Zij hadden een tang, een vervangende bout en bovenal verstand van wat ze deden. Na een half uur hadden we weer een schroef onder de BB motor die vast zat aan de as. Dankzij de noodreparatie kregen we toch iedereen en alles netjes aan boord.
Ondertussen was de PdD netjes blijven liggen op zijn twee ankers, althans dat dachten we. Het landschap om ons heen was veranderd van water in land, maar wij hadden nog steeds 2,5 m water onder de kiel. Dat de boot niet zo netjes was blijven liggen als we dachten, bleek de volgende ochtend vroeg. I.v.m. het getij wilden we bij het eerste daglicht vertrekken. Toen we ankers weer op wilden halen bleken de twee kettingen tenminste 6 keer om elkaar heen gedraaid te zijn. De stroom had de boot kennelijk in een soort pirouette gebracht. De boot rondjes laten varen om e.e.a. weer te ontwarren, hielp niet. Dus de kettingen met de hand uit elkaar gedraaid, door de borging van een van de kettingen onder in de ankerbak los te maken. Toen konden we gaan trekken aan het eerste anker. Dat leek goed te gaan, totdat het opeens heel licht ging er een ketting zonder anker boven kwam. Dat was balen. Maar ja, dan toch maar het hoofdanker binnen halen. Dat ging heel erg zwaar, want daar zat ons eigen extra zware, los van de ketting gebroken CQR anker door heen geweven. Hoera, anker weer terug, maar dat moest nog wel aan dek komen en daar zat intussen geen ketting meer aan. De details van de berging van twee ankers zal ik niet allemaal behandelen, maar het werd een gigantische bende op het voordek, die we nadat we het ankergebied bij Faro uit waren, eerst zijn gaan opruimen, zwemmen om ons zelf schoon te maken, douchen om het zout weg te spoelen, voordek schoon putsen, ontbijten en om 10:00 (we waren om 06:30 opgestaan) konden we met de laatste ebstroom het wadden gebied van Faro/Olhaõ verlaten en waren we weer op open water en op weg naar Portimao.
Portimao heeft een heel mooie en populaire ankerplaats net binnen de havenhoofden, waar we een prima plekje vonden tussen de tientallen andere boten. De dinghy met de tijdelijk gerepareerde BB motor deed het nog steeds en we bekeken het toeristen oord Portimao, dat ook bij Nederlanders populair is. In de bars aan het strand wordt o.a. Nederlands gesproken. Bij de capitainerie van de marina kregen we een adres waar we morgen waarschijnlijk wel een nieuwe schroef voor ons BB motortje kunnen kopen.
Een lange dag, vol met ervaringen, maar met een goed gevoel trokken we een flesje wijn open bij de maaltijd die Wouter voor ons kookte aan boord.
Morgen verder.
Michiel, Arjen en Wouter.
posted @ donderdag 11 juli 2013 21:41