Tot nu toe (nog) geen Portugese “Noord”

14 juli 2013, onderweg van Nazare naar Figueira da Foz
huidige positie 39 graden en 57 minuten Noord; 008 graden en 58 minuten West.

We varen nu langs een kaarsrecht stuk van de Portugese kust in Noordelijke richting op een koers die maar 1 mijl van het strand af ligt. We hadden ons er op voorbereid, dat het moeilijk en zwaar zou zijn om langs Portugal naar het Noorden te varen. Meestal staat hier in de zomer een harde Noordelijke wind, vergezeld van een van Noord naar Zuid lopende stroom van 0,5 knopen, die door deze passaat wind wordt opgewekt. Alles tegen dus. Maar tot nu toe merken we van al deze tegenwerkende natuurkrachten helemaal niks!

Onze dagen worden gekenmerkt door heel erg weinig wind, een extreem hoge luchtvochtigheid, lage temperaturen als het mist (jas aan, muts op) en als er net genoeg wind is om te zeilen dan komt die wind uit het Westen of Zuid Westen. Het leven aan boord is dus heel comfortabel. We varen heel veel op de motor en dat is soms erg saai. Maar deze omstandigheden zijn ons toch zeer gunstig gezindt en veruit te verkiezen boven de strijd tegen de elementen (wind, golven en stroom) die we eigenlijk hadden verwacht.

De Portugese kust is interessant en leuk. In vergelijking met Spanje is Portugal schoon, de gebouwen zijn meestal goed onderhouden, de mensen zijn veel aardiger, veel meer Portugezen dan Spanjaarden spreken Engels, Portugezen zijn gastvrij en geïnteresseerd. Het grootste verschil merk je in de jachthavens en in de, meestal kleine watersportverenigingen. Iedere keer weer worden we als welkome gasten beschouwd en wordt ons voortdurend gevraagd of ze nog iets voor ons kunnen doen.

Het begon vorige week donderdag direct in Cascais met een van de grootste en mooiste jachthavens van deze regio. We lagen hier werkelijke eerste klas. Het was jammer dat het zo mistte. De luchtvochtigheid was zo hoog dat alles kleddernat werd en het voelde alsof het regende. Cascais is een leuke plaats, maar geeft in dit weer toch mistroostige indruk. Niemand op de terrassen, de stranden leeg, op straat heeft iedereen haast.

We genoten niet echt van Cascais. Dat kwam ook omdat we de volgende ochtend (vrijdag) al vroeg weg wilden om 45 mijl te varen naar Peniche, een grote vissershaven met een kleine jachtclub op het schiereiland waar Cabo Carvoeiro de meeste westelijke punt van is. We konden precies 30 minuten zeilen. De rest ging op de motor. Vlak onder Cabo Raso en Cabo Roca (een van de drukste verkeersscheiding-stelsels van Europa) door.  We waren er om 18:00 uur. Ruim op tijd om bij een goed geoutilleerde supermarkt ruimschoots te provianderen voor het weekend. Op zo'n rustig zee is er ook ruim tijd om voor de inwendige mens te zorgen met dagelijks een mooi ontbijt, verzorgde lunch en een fantasie vol avondeten dat we meestal in een of andere coproductie met elkaar samen klaar maken en dat stelt zeker eisen aan de proviandering.

Peniche als plaats is interessant. Veel visserij, verschrikkelijk aardige mensen in de jachtclub. Mooie oude vestingstad, die in de recente geschiedenis een belangrijke rol lijkt te hebben gespeeld in de anjer revolutie van 1974. Het fort dat majestueus boven het dorp ligt was in die tijd een gevangenis. Binnen zijn een paar musea, waarvan er één geheel gewijd is aan deze gevangenis en de anjer revolutie. Omdat het van Peniche naar Nazare maar 23 mijl was, hadden we voldoende tijd voor enig toerisme in Peniche.

Gisteren van Peniche naar Nazare met weer nieuwe verrassingen. Eerst vlak onder de indrukwekkende rotsen van Cabo Carvoeiro door. Grappig om te zien hoe de vogels op de rotsen en de mensen op het uitkijkplatform er vanaf het water eigenlijk hetzelfde uit zien. Nieuwsgierige, veel nerveus bewegende levende stipjes, ieder op eigen zijn eigen „rots‰. Ongeveer halverwege krijgen we opeens ZW wind. Motor uit. Gennaker omhoog en onder zeil tot vlak voor Nazare. Wie spreekt er nog over een Portugese Noord? Maar laten we maar voorzichtig blijven. We zijn nog steeds 190 mijl van Kaap Finisterre af en daar moeten we nog omheen, waarschijnlijk wel met veel tegenwind.

Nazare werd weer een welkome verrassing we voeren tegelijk met een groep kinderen in optimisten zeilbootjes met hun instructeur de haven in. De instructeur kwam met zijn RIB naar ons toe om te vertellen dat we vooral welkom waren bij zijn Club Nautic Nazare en dat zijn collega al voor ons klaar stond op de steiger. Nazare is een echt toeristen oord. Daar is niks mis mee, maar het maakt 's nachts wel veel lawaai met een disco op het strand die luidruchtig voort duurt tot ten minste 5 uur in de ochtend. Arjen werd er wakker van. Wouter en Michiel sliepen er dwars doorheen. Aan het einde van de middag wandelden we door deze badplaats. Er was een strandhandbal toernooi gaande. Waarschijnlijk heel belangrijk, want er waren drie speelvelden, waarop tegelijkertijd werd gespeeld en daaromheen waren tribunes gebouwd voor een groot publiek. De wedstrijden waren ook vanaf de boulevard te volgen. Leuk om naar te kijken, want de heren konden en wel wat van, al begrepen we niet wie er tegen wie speelden. Er werd veel aangemoedigd en voor de winnaar werd ruim gejuicht. We hadden het hier zo naar onze zin dat we terug op de haven besloten om in het restaurant van de jachtclub te gaan eten. Het was er vol en dat is altijd een goed voorteken. Dat klopte, want we aten bourgondisch. Voor nog geen 40 euro voor drie man, incl. de wijn, een bijzondere avond. Morgen koken we weer zelf.

Vandaag hebben we ook nog anderhalf uur kunnen zeilen op een zwakke bries uit het Westen. Over een uurtje zijn we in Figueira da Foz. Daarover later meer. Overigens, is de mist sinds gisteren weer opgetrokken. We zitten overdag weer in de zon, zonder jas en muts.