Povoa de Vazim en Viana do Castelo

20 juli 2013

Vandaag zijn we op weg naar Bayona, in het NW-en van Spanje en verlaten wij Portugal weer als we de monding van de rivier Minho passeren, die de grens tussen beide landen vormt. Onze twee laatste havens in Portugal waren beide interessant en de moeite van het aanlopen waard, maar op geheel verschillende manieren. Jl. woensdag liepen we omstreeks 3 uur 's middags Povoa aan. Een haven die helemaal op zeilers is ingesteld. Weliswaar klein, maar van alles voorzien. De haven ligt vol met vertrekkers, sommigen zijn hier kennelijk al heel lang. Anderen lopen Povoa aan op hun doorreis. Povoa is al bijvoorbeeld meer dan 10 jaar een vaste aanloop voor de ARC deelnemers die in konvooi naar Palma de Mallorca trekken. Er zijn veel eigenaren die kennelijk Povoa uitkiezen om hun boten geschikt te maken voor de oceaan. De vaste wal ligt vol met "projecten", serieuze en minder serieuze. Alle soorten specialisten zijn hier gevestigd en bieden hun diensten aan. Het maakt een uiterst professionele indruk en in het havenkantoor zijn ze trots op hun reputatie.

Povoa is een vrij grote stad met een rijke traditie. Maar er is niks aan. We sjouwden ons rot door de stad. We zagen een paar aardige tegeltableaus, maar daar hebben we er al 1000-en van gezien in Portugal. Kortom, qua stad kun je Povoa overslaan. We vonden bijv. geen enkele leuke kroeg.

Een dag later in Viana do Castelo is de situatie min of meer omgekeerd. Slechte haven. Achteloze haven beheerders die je liever zien gaan dan komen. Wij gingen met de Pas de Deux de haven niet eens in en bleven overnachten aan de meldsteiger, die in de stromende rivier ligt. Daar lag je beter dan in de rommelige haven. De stad daarentegen was heel erg leuk. We begonnen bij het oude Castelo, dat geheel gerenoveerd wordt en heden ten dage een school voor toerisme huisvest. De oude stad was zeer de moeite waard met veel in oude glorie teruggebrachte gebouwen uit de tijd dat Viana do Castelo de belangrijkste haven was voor de verscheping van de Port wijnen. Na de verzanding van de haven van Viana in de 19e eeuw, nam Porto dat helemaal over. Port Wine is de in Groot Brittannië gebruikte afkorting voor Portugese Wijn en heeft oorspronkelijk geen relatie met Oporto, wat nu wel het centrum van zowel de productie van als de handel in Port Wines is.

Bijna 200 m boven zeeniveau op de heuvel achter Viana ligt de Majestueuze Basilica Santa Luzia. Naar boven lopen vonden we aan het einde van een lange dag een te grote inspanning. De oplossing kwam van de funicular ter plaatse die ons voor 2 Euro/man naar boven bracht. Het ritje omhoog op zich was die 2 euro al waard. Eenmaal boven trok zo waar de langdurige nevel, die ons al twee weken bezig houdt, op en hadden we een werkelijk schitterend uitzicht over de stad, de delta van de rivier, de haven en de zee. We wandelden de 200m hoogte verschil terug naar beneden en dat was een eitje.

Vandaag  om 2 uur 's middags lagen we voor de marina van de Monte Real Club de Yates in Bayona.

 

Daarmee bereikten we een belangrijke mijlpaal in de reis van de Pas de Deux in 2013. We bedwongen de Portugese Noord door van Zuid naar Noord langs de W-kust van Portugal te varen. Maar....., er was helemaal geen Portugese Noord. Geen 26 knopen wind recht van voren, geen halve knoop stroom voortdurend tegen, geen golven van 3 à 4 meter op de neus. Integendeel, we waren vaker een motorboot dan een zeilboot, door gebrek aan wind. De laatste drie dagen voeren we onder spinnaker of gennaker. Het enige wat ons dwars zat was de voortdurende nevel, die ons zicht soms beperkte tot een klein wereldje, waardoor we de kust maar weinig zagen, terwijl die steeds dicht bij was. In Bayona trok ook de nevel op. We wandelden, eindelijk in de zon, door dit inspirerende dorp aan de schitterende baai. We beklonken onze aankomst op het terras van deze Spaanse Koninklijke Vereeniging met een paar welverdiende aankomst biertjes.

Morgen naar Vigo, waar we helaas weer afscheid gaan nemen van Arjen die dan terug vliegt naar Nederland. Wouter en Michiel beginnen een nieuwe episode waarin we via La Coruna naar de Isles of Scilly ten ZO van Lands End willen zeilen.

Michiel, Arjen en Wouter