Dartmouth

dinsdag 13 augustus 2013, in de Alderney Race bij Cap de la Haye

Veel belevenissen sinds onze aanloop van Dartmouth, jl. vrijdag. Ondanks (of misschien dankzij) dat we weer geen wind hadden die dag, lagen we al om 13:15 uur voor de Town Jetty, waar Kevin dusdanig goede instructies aan de havenmeesters had gegeven, dat de hele steiger leeg was. We konden kiezen. Het was een warm welkom. Kevin en Clare stonden ons beide op te wachten en namen onze landvasten aan. Alfresco gaat om twee uur 's middag s dicht, maar om 10 voor twee waren onze bestellingen geplaatst en lunchten we in het beste lunchcafé op het Noordelijk halfrond. Daarna boodschappen doen, douchen bij Kevin thuis, boot opgeruimd, haven formaliteiten gedaan, wandelingetje door de stad. Alles bekend en vertrouwd. ook een beetje thuiskomen. Samen met Kevin en Clare de middag besloten in de kuip van de boot met honderden verhalen over gigs, Scilly's, Zwarte Zee, Turkije, Griekenland, Dartmouth, Devon, de gig clubs enz., enz. Koken hadden we geen zin meer in. Dat doen we morgen voor hen aan boord, met het inmiddels traditionele diner op de PdD voordat we weer verder gaan. Het werd dus eten in het enige goede restaurant aan deze kant van de River Dart, althans volgens Kevin, The Castle Restaurant aan de droogvallende Boat Float, de binnenhaven voor de kleine visboten.

Zaterdag werd een feestdag. Eerst om 09:00 English Breakfast (the full works) bij Alfresco. Vervolgens Clare's 2-persoons roeiboot en Kevins nieuwe motorsloep klaar gemaakt en op naar Dittisham, 4 NM bovenstrooms van Dartmouth, voor de lunch in The Ferry Boat Inn. Freek bij Kevin aan boord met de camera's. Michiel en Clare aan de riemen, tegen de ebstroom in. De schoonheid van de rivier blijft ongeëvenaard. Met Kevin als gids, die iedere heg en steg van en aan de rivier kent, werd het weer een unieke belevenis. Clare wist precies waar we op de rivier de zwakste tegenstroom konden vinden en soms zelfs konden profiteren van een neer (andersom lopende stroom). Terug met de laatste eb was een eitje. Daarna luieren op de green naast de boten met thee en koffie. 's Avonds weer een hoogtepunt met het PdD diner. Het weer net nog behaaglijk genoeg om in de kuip te serveren. De motregen die ons feestje even dreigde te verstoten kreeg geen kans, doordat we in record tijd de kuiptent over de kuip spanden. Het afscheid, als altijd, weer een beetje weemoedig en daardoor toch emotioneel.

Precies om 06:00 uur de volgende ochtend waren we klaar om te vertrekken voor ruim 70 mijl naar Alderney aan de overkant van het Engelse kanaal. Kevin had al aangekondigd dat hij dit maal niet te stoppen zou zijn om ons af te duwen. "Nobody tells me what to do en what not to do is this harbour. You should know that!" Weer een bijzonder moment met hem achter ons op de Town Jetty toen we uitvoeren bij het eerste daglicht.

Over onze overtocht valt weinig te vertellen. Geen wind, veel tegenstroom, veel verkeer in het RSS van de The Casquets, aankomst in Braye harbour op Alderney vlak na de kentering en nog net genoeg daglicht om de laatste vrije mooring te kunnen pakken om 10 over negen 's avonds. Wel een beetje moe. Het biertje was heerlijk. De slaap er na nog beter.