Cherbourg, 14 augustus 2013
Gisteren (woensdag) kwamen we in Cherbourg aan met de bedoeling om een dag niet te gaan varen maar een auto te huren, waarmee we een aantal plaatsen in Normandië wilden bezoeken. We hadden een intensief programma, want we wilden eigenlijk alles wel zien. Normandië blijft de plek in West Europa waar, op 6 juni 1944 (D-day) tijdens de WO II de kansen van de nazi's en hun bondgenoten kantelden en de de geallieerden hun winnende opmars startten.
We huurden een 2-zits Smart autootje, dat een opvallend comfortabel voertuig blijkt te zijn, o.a. omdat je het karretje dwars kunt parkeren. We begonnen onze dag in Barfleur, dat in de middeleeuwen (1066 William the Conquerer verovert Engeland) een van de belangrijkste Franse havens was. Nu is het een belangrijke toeristische trekpleister met haar idyllische, geheel droogvallende visserijhaven en met tal van gevels, kerken en oude gebouwen, die de geschiedenis doen herleven. Vervolgens door naar Ste. Mère Église voor het Airborne Museum en voor de beeltenis van een van de US parachutisten, John Steele, die tijdens zijn daling aan de kerktoren bleef hangen en zich daar een paar uur lang als dodelijk verongelukt hield. Zijn beeld en zijn parachute hangen er nog steeds. John Steele overleefde zijn avontuur. Daarna naar Utah Beach, waar we wel vaak langs voeren, maar er nog nooit geweest waren. Het museum ter plaatse geeft een heel goed beeld van wat daar allemaal gebeurd is en hoe alle operaties van de geallieerden samen hingen. Een aantal Deense koopvaardij schepen bijvoorbeeld speelden voor Utah Beach een hoofdrol, terwijl Denemarken tijdens WO II niet bij de geallieerde strijdkrachten behoorde, omdat de Deense regering had verkozen om met de Duitsers te collaboreren. Het maakt allemaal een geweldige indruk en het kan niet anders dan dat je er van binnen toch even stil van wordt. Normandië werd een keerpunt in de wereldgeschiedenis.
We bezochten de haventjes van St. Vaast - La Houge en van Grandcamp waar we, met onze toen nog heel jonge dochters, menigmaal hebben gelegen tijdens onze zomerzeilvakanties in de 80-er en 90-er jaren. In dat verband wilden we ook per sé naar Pointe du Hoc, waar 235 US Rangers tegen de kliffen opklommen om de Duitse soldaten die daar de enorme geschutstellingen bemanden, uit te schakelen. Die episode is een belangrijk gegeven geworden in de films "The Longest Day" en "Saving Private Ryan".
Terug in Cherbourg werden we blij verrast met het bericht dat zowel de Oceans4 van Nico en Wilma, als de Belle Mare van Benno en Marjolijn bij ons aan de steiger in Cherbourg lagen. Het werd daarmee een bijzondere dagafsluiting van een bijzondere dag.
Michiel en Freek
posted @ maandag 19 augustus 2013 09:29