Seine Baai

19 augustus 2013; 12:00 MET

Onze positie is 22 zeemijlen ten Zuiden van Cap Griz Nez en we zijn onderweg van Dieppe naar Calais, een afstand van 72,7 mijl. Op weg naar Cap Griz Nez hebben we de getijstroom mee. We lopen af en toe met een over de grond gemeten snelheid (SOG) van 8 knopen. Westenwind van 4 Bf en we gaan hard. We zijn al over de helft (nog 34 mijl te gaan). Maar straks kentert het getij en het zal dus nog wel tot vanavond duren, voordat we in Calais zijn.

Sinds onze dag aan de wal in Cherbourg toerden we langs de havens aan de Seine baai. Achtereenvolgens waren we in Grandcamp, Honfleur, Fécamp en Dieppe. We varen nog steeds gelijk op met de Oceans4 van Wilma en Nico en in Dieppe ontmoetten we ook Benno en Marjolein weer met hun Belle Mare. Er varen ook nog andere boten onder de KNZ&RV vlag in dit gebied (o.a. Cees en Carry Verlare), maar die hebben we nog niet ontmoet, hoewel we veel Nederlandse vlaggen zien. In Honfleur vierden we Wilma haar verjaardag, wat zowel een feestelijke als een vrolijke happening werd. En waar kun je dat beter doen dan in Honfleur met de pittoreske gevels rondom de Vieux Port, midden in de stad.

Vandaag zit bijna alles mee. De dag begon vroeg met net voor 06:00 uur een kletterende bui op ons dek vlak voordat we Dieppe verlieten ingepakt in olie goed en zwemvesten. Maar, zoals de weersverwachting al aangaf is het opgeklaard en varen we nu onder een vrijwel wolkeloze blauwe hemel in de zon. De zeilpakken hangen weer in de kast. De dagen hiervoor was het halen en brengen met zowel de stromingen, de wind en het weer. Lange stukken met heel weinig wind. Cherbourg - Grandcamp voeren we 40 mijl vrijwel geheel op de motor. We kwamen aan in Honfleur in de gietende regen. Van de 8 uren die we over de afstand van Fécamp naar Dieppe deden, hadden we 6 uur het getij tegen. Jawel, soms zit het mee en soms zit het tegen. Je kunt niet altijd kiezen en dan krijg je wat je krijgt. We lijden er allerminst onder en we hebben dan ook niets te klagen. We zitten keurig op ons schema om op 24 augustus 's middags in Muiden aan te komen.

Vandaag wilden we eigenlijk naar Boulogne, maar daar zijn bezoekende jachten niet welkom i.v.m. de wedstrijden om de Half Ton Cup die daar deze week plaats vinden. Maar het weer is goed. De wind is perfect. De boot doet het uitstekend. We hebben het tij mee. Wij hebben het naar onze zin. We gaan niet naar Boulogne maar we duwen lekker door naar Calais.